HOW CAN DEVELOPING ACADEMIC NEEDS OF DELTA ENGINEERING STUDENT, AFFECTS ON THEIR COMMUNICATION AND WRITING SKILLS

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

Abstract:
The purpose of this paper is to identify English language needs of engineering students in Delta University, that affect on their technical writing and communication skills. The study is based  on needs analysis approach to detect the main academic needs of students, that might lead to developing their communication and writing skills. A needs analysis through survey questionnaire was done on two different groups: students group and engineering professors group. The currents research paper made use of two questionnaires for the data collection, involved 500 students, and 20 engineering professors in the faculty of Engineering at Delta University. The research tools was applied during the academic year 2014-2015.  A quantitative and qualitative analyses were performed for the collected data.
Results of the research paper show that engineering students need sufficient linguistic competence in English, and specific technical skills related to language studying that need to be included into the courses particularly writing and communication skills.
Based on the attained results, it is recommended that continuous English session throughout extended semesters should be designed for students to improve their communicative skills through interactive tasks. Moreover, assigning positive  activities accordingly would help to achieve the goals and objectives of the courses.
Key words: Needs analysis, technical writings kills, learner autonomy, feedback.
ملخــــص
تهدف ورقة البحث المطروحة إلى تحديد الاحتياجات الأکاديمية المتعلقة بتعلم اللغة الإنجليزية لدي طلاب کلية الهندسة في جامعة الدلتا، والتي تؤثر على تنمية مهاراتهم فى الکتابة والتواصل اللغوى. وتعتمد الدراسة على منهج تحليل الاحتياجات للکشف عن الاحتياجات الأکاديمية الرئيسية للطلاب، والتي قد تؤدي إلى تطوير مهارات الاتصال والکتابة. وقد تم تحليل الاحتياجات من خلال الاستبيان المطبق  على مجموعتين بحثيتين مختلفتين: مجموعة طلاب وأساتذة الهندسة. وقد  شارک 500 طالب وطالبة، و 20 من أساتذة الهندسة في کلية الهندسة بجامعة الدلتا.
و تم تطبيق أدوات البحث خلال العام الدراسي 2014-2015. کما أجريت التحليلات الکمية والنوعية للبيانات التي تم جمعها.
أظهرت نتائج البحث أن طلاب الهندسة بحاجة إلى الکفاءة اللغوية باللغة الإنجليزية، ومهارات فنية معينة تتعلق باللغة والتي تطلب إدراجها في مناهج اللغة الإنجليزية بکلية الهندسة ولاسيما مهارات الکتابة  الفنية ومهارات الاتصال اللغوية.
وبناء على النتائج المحققة، يوصى البحث الحالى بضرورة استمرار تدريس اللغة الإنجليزية طوال فصول دراسية ممتدة داخل برامج کلية الهندسة, کما ينبغي أن تصمم المناهج للطلاب بصورة تساعد على تحسين مهاراتهم التواصلية من خلال مهام تفاعلية . وعلاوة على ذلک، فإن إسناد أنشطة إيجابية وفقا لذلک يساعد على تحقيق أهداف وغايات مناهج اللغة المصممة

الكلمات الرئيسية