تأثير العلاج الواقعي في خفض اضطرابات ما بعد الضغوط الصدمية لدى طلاب المرحلة المتوسطة

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

نتيجة للظروف الحياتية الصعبة التي يمر بها العالم اجمع ، اذ يتعرض المجتمع إلى أزمة شاملة طالت أغلب ميادين الحياة التي أسهمت في ظهور اضطرابات ما بعد الضغوط الصدمية متعددة لدى بعض شرائح المجتمع ومنها طلاب المرحلة المتوسطة نتيجة اندفاعهم نحو طموحاتهم من جهة وتعقد الحياة وضغوطها من جهة أخرى ، لذلک يرى الباحث ان هناک مشکلة حقيقية تواجه طلاب المرحلة المتوسطة سببها اضطرابات الضغوط الصدمية .
     ومما يزيد أهمية الضغوط الصدمية عند طلاب المرحلة المتوسطة في العراق خاصة وللمجتمعات بشکل عام هو ان الظروف التي عاشها العراق ومازال يعيشها اذ يواجه يومياً أعمالاً إرهابية عنيفة قد تولد اضطرابات مختلفة على البناء النفسي والاجتماعي للأفراد ولاسيما طلاب المرحلة المتوسطة الذين يتطلعون إلى الاستقرار والأمن النفسي.
 
  ويهدف البحث الحالي إلى :
أولا: بناء مقياس اضطرابات ما بعد الصدمية لدى طلاب المرحلة المتوسطة .
ثانياً: بناء برنامج أرشادي في ضوء نتائج قياس اضطرابات ما بعد الضغوط الصدمية لدى طلاب المرحلة المتوسطة.
ثالثاً: التحقق من صحة الفرضيات الآتية :
1- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0،05) بين رتب درجات أفراد المجموعة الضابطة في الاختبارين القبلي والبعدي على مقياس اضطرابات ما بعد الضغوط الصدمية.
2- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0،05) بين رتب درجات المجموعة التجريبية في الاختبارين القبلي والبعدي على مقياس اضطرابات ما بعد الضغوط الصدمية .
3- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0،05) بين رتب درجات أفراد المجموعتين الضابطة والتجريبية في الاختبار البعدي على مقياس اضطرابات ما بعد الضغوط الصدمية .
     ويتحدد هذا البحث بطلاب المرحلة المتوسطة في مرکز مدينة بعقوبة للعام الدراسي 2014- 2015م ، وتناول في الفصل الثاني الإطار النظري مفهوم اضطرابات ما بعد الصدمية (PTSD) ووجهات النظر التي وفسرت اضطرابات ما بعد الضغوط الصدمية ، وبعض الدراسات السابقة .
     وفي اجراءات البحث اعتمد الباحث المنهج التجريبي وتم بناء مقياس اضطرابات ما بعد الضغوط الصدمية وتم التحقق من صدقه وثباته ، وکذلک تم بناء برنامج ارشادي مکون من عشر جلسات بعد استخراج الوسط المرجح والوزن المئوي للفقرات ، اذ طبق البرنامج الارشادي على المجموعة التجريبية، وهناک مجموعة ضابطة لم يطبق عليها البرنامج ، وبعد تطبيق البرنامج کانت نتائج البحث کما يأتي :
1-  لاتوجد فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى (0،05) بين رتب درجات المجموعة الضابطة في الأختبارين القبلي والبعدي على مقياس اضطرابات ما بعد الضغوط الصدمية.
2-   لا توجد فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى (0،05) بين رتب درجات افراد المجموعة التجريبية في الاختبارين القبلي والبعدي  على مقياس اضطرابات ما بعد الضغوط الصدمية.
3-  لاتوجد فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى (0،05) بين رتب درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في الاختبار البعدي على مقياس اضطرابات ما بعد الضغوط الصدمية.
وفي ضوء النتائج قدم الباحث التوصيات والمقترحات .
Abstract
Because of everyday hard circumstances  from which the world suffers ,all communities have confronted a total crisis in different aspects of life which have led to the emergence of  posttraumatic stress disorder .All sections of society particularly the intermediate students suffer from such disorders because of their ambition  on one hand   and the complexity  of life and its stress on the other hand. So, the researcher maintained the existence of a real problem that the intermediate  students faced because of posttraumatic stress disorder. 
The significance of these posttraumatic stress disorder that the intermediate school students copied with in particular and society in general increased due to the hard environment they live in (in Iraq) because of the violent terroristic works. Such works  caused disorders which effect the psychological and social structure of the individuals specially the intermediate school students who look for stability  and psychological safety. 
The aim of the study is:

Building a posttraumatic stress disorder measurement of the intermediate school students .

Building guidance program in the light of posttraumatic stress disorder measurement results.
Verifying the validity of the following  hypotheses:



1-there are no statistical differences at the level(0.05) between the ranks of the control group scores in the pre- and post tests due to the posttraumatic stress disorder measurement .
2- there are no statistical differences at the level(0.05) between the ranks of the experimental  group scores in the pre- and post tests due to the posttraumatic stress disorder measurement .
3- there are no statistical differences at the level(0.05) between the ranks of the control and the experimental  group scores in the post test due to the posttraumatic stress disorder measurement .
The community of this study was intermediate school students in Baqubah district/city center-the scholastic year (2014-2015).The second section dealt with the theoretical background of the concept" posttraumatic stress disorder(PTSD)"and the viewpoints and previous studies that handled .
The procedure of the study that the researcher followed was the experimental approach ,moreover, the researcher built the posttraumatic stress disorder measurement assessing its validity and stability and built guidance program inc ten including sessions after finding out the weighted mean and the percentage weight of these sessions . The guidance program was applied on the experimental group whereas that program was not applied  experimental group .The results of the study were:
1-there are no statistical differences at the level(0.05) between the ranks of the control group scores in the pre- and post tests due to the posttraumatic stress disorder measurement .
2- there are no statistical differences at the level(0.05) between the ranks of the experimental  group scores in the pre- and post tests due to the posttraumatic stress disorder measurement .
3- there are no statistical differences at the level(0.05) between the ranks of the control and the experimental  group scores in the post test due to the posttraumatic stress disorder measurement .
Then, the recommendations and suggestions were given finally 

الكلمات الرئيسية