الاحتراق النفسي لدى أعضاء هيئة التدريس في جامعة الأمير سطام بن عبدالعزيز في ضوء بعض المتغيرات

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى تکرار وشدة الاحتراق النفسي لدى أعضاء هيئة التدريس في جامعة الأمير سطام بن عبدالعزيز ، والتعرف على معنوية الفروق في مستوى تکرار وشدّة الاحتراق النفسي تبعا لمتغيرات الدراسة : الجنس ، المؤهل العلمي ، الکلية. وشملت عينة الدراسة (112) عضو هيئة تدريس من الجنسين من مختلف کليات الجامعة.
          استخدم الباحث مقياس ماسلاک للاحتراق النفسي الذي تم تعريبه وتطويره ليلائم البيئة العربية من قبل ابو هلالة ، والعمادي (Abu-Hilal & EL-Emadi,2000) حيث تکون المقياس الأصلي من (24) فقرة موزعة على ثلاثة أبعاد : الاجهاد الانفعالي ، تبلّد المشاعر ، الشعور بنقص الإنجاز. وقد أصبح المقياس بعد التقنين ( 15 ) فقرة تقيس تکرار وشدة الاحتراق النفسي . وقد وأجريت له معاملات الصدق والثبات اللازمة.
أشارت النتائج إلى مستوى منخفض من تکرار وشدة الاحتراق النفسي لدى أعضاء هيئة التدريس في جامعة الأمير سطام بن عبد العزيز. وإلى عدم وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى الدلالة α=0.05 بين المتوسطين الحسابيين لوسط (تکرار الاحتراق النفسي وشدته) يعزى لمتغيرات الدراسة (الجنس ، المؤهل العلمي ، الکلية). بالإضافة إلى عدم وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى الدلالة α=0.05 بين المتوسطين الحسابيين لتکرار الاحتراق النفسي وشدته تعزى لمتغير القياسات المتکررة (المقارنة بين التکرار والشدة). وعدم وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى الدلالة α=0.05 بين المتوسطات الحسابية لتکرار الاحتراق النفسي وشدته تعزى لتفاعل متغير القياسات المتکررة (المقارنة بين التکرار والشدة) مع متغير (المؤهل العلمي ، الکلية). في حين تبين وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى الدلالة α=0.05 بين المتوسطات الحسابية لتکرار الاحتراق النفسي وشدته تعزى لتفاعل متغير القياسات المتکررة (المقارنة بين التکرار والشدة) مع متغير (الجنس). کما وأشارت النتائج إلى وجود علاقة ارتباطية طردية (موجبة) الاتجاه دالة احصائيا بين تکرار وشدّة الاحتراق النفسي لدى أعضاء هيئة التدريس في جامعة الأمير سطام بن عبد العزيز وتُصَّنف على أنها علاقة (متوسطة) القوة .
Abstract
This study aimed at identifying the level of frequency and intensity of the psychological burnout among the faculty staff of Prince Sattam Bin Abdulaziz University, in addition to determining the significance of the differences of the frequency and intensity of the burnout according to the variables of the gender, the qualification, and the college. The sample consisted of 112 faculty staff, males and females, from all the faculties of the university. An Arabic modified version of Maslach Burnout Inventory (Abu-Hilal& EL-Emadi,2000) was used in the current study. The original version of the inventory consisted of 24 items which covered three dimension: Emotional exhaustion, Depersonalization, Personal accomplishment, but after modifying, it consisted of 15 items measured the frequency and intensity of psychological burnout. Suitable psychometric properties were executed for this inventory.
The results showed that level of the psychological burnout among the faculty staff of Prince Sattam Bin Abdulaziz University was low. Moreover, there were not significant statistical differences on the frequency and intensity of the psychological burnout due to the gender, the qualification, and the college variables, as well as there were not significant statistical differences due to the repeated measures (comparison between frequency and intensity), and  there were not significant statistical differences due to interaction between the repeated measures (comparison between frequency and intensity) and the variables of the qualification and the college. On the other hand, there were significant statistical differences on the frequency and intensity of the psychological burnout due to interaction between the repeated measures (comparison between frequency and intensity) and the variable of the gender. The results also showed that there was a significant positive correlation between the frequency and intensity of  the psychological burnout among the faculty staff of Prince Sattam Bin Abdulaziz University. The correlation had a moderate power.

الكلمات الرئيسية