أثر استخدام شبکات التواصل الاجتماعي ( فيس بوک ) على التحصيل الدراسي والعلاقات الاجتماعية لدى الشباب

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

يتغير العالم باستمرار نتيجة طوفان التقدم في العلم والتکنولوجيا , ويبدو أنه من الصعب هذه الأيام الهروب من وجود التکنولوجيا, حيث يمتدح معظم الناس المستحدثات التکنولوجية التي يستخدمونها في حياتهم اليومية, ويؤکد ضررها البالغ آخرون .  وقد أاختلفت نتائج الدراسات حول تأثير موقع التواصل الاجتماعي ((facebook  على التحصيل الدراسي وکذلک على العلاقات الاجتماعية المباشرة. وتحددت مشکلة البحث في التساؤل التالي : هل هناک ارتباط بين استخدام مواقع التواصل الاجتماعي ((facebook والتحصيل الدراسي والعلاقات الاجتماعية لدى الشباب؟ وتم استخدام استبيان استخدام الشباب للفيس بوک. وتکونت عينه الدراسة من (305) من الشباب مستخدمي الفيس بوک . وتوصلت نتائج الدراسة إلى وجود علاقة ارتباطيه موجبة بين استخدام الفيس بوک والتحصيل الدراسي, و وجود علاقة ارتباطيه موجبة بين استخدام الفيس بوک والعلاقات الاجتماعية,بينما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الذکور والإناث في الوقت المستهلک في استخدام الفيس بوک أو توافر إمکانيات استخدامه. ودلت النتائج أيضا على وجود فروق ذات دلاله إحصائية بين الذکور والإناث في کلا من العلاقات الاجتماعية وأسلوب الحدث عبر الفيس بوک ( متحفظ-متحرر) .
Abstract
The world is constantly changing as a result of the flood of progress in science and technology, and it seems that it is hard these days to escape from the presence of technology, where most people are raving about technological innovations as they use in their daily lives, but others confirm its harm. Results of studies were varied on the impact of social networking site (facebook) on academic achievement as well as on direct social relations. The main question of the study : Is there a correlation between the use of social networking sites (facebook) and academic achievement and social relations among young people? A questionnaire of Facebook  use for youth is applied. The study sample consisted of (305) of young users of Facebook. The study results referred to the existence of a positive correlation between the use of Face book and academic achievement, and there is a positive correlation between the use of Facebook and social relations, while there are no significant differences between males and females in the time spent in Facebook use or the availability of the possibilities to use it. Results also indicated the presence of significant differences between males and females in both social relations and speech through Facebook (free - discreet).

الكلمات الرئيسية