تقويم برنامج الدکتوراه في الإدارة التربوية جامعة الملک سعود من وجهة نظر الطلاب والطالبات

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى تقييم برنامج الدکتوراه في الإدارة التربوية جامعة الملک سعود من وجهة نظر الطلاب والطالبات والکشف عن إذا ما کان هناک فروق دالة إحصائيا في درجة التقييم تعزى لمتغيرات الدراسة (الجنس /الحالة الوظيفية / المسار)، وتکون مجتمع الدراسة من جميع الطلاب والطالبات المسجلين في برنامج الدکتوراه في الإدارة التربوية جامعة الملک سعود عام 1435/1436؛ البالغ عددهم 146 طالب، واستخدم الباحثان المنهج الوصفي التحليلي کمنهج للدراسة معتمداً على الاستبانة المکونة من (67) فقرة موزعة على سبعة محاور.
 وقد توصلت الدراسة للعديد من النتائج أهمها:  أن درجة توافر الکفاءة فيما يتعلق باستراتيجيات التعليم والتعلم في برنامج الدکتوراه جاء في الترتيب الأول يليه أهداف برنامج الدکتوراه، ثم الخدمات والتسهيلات البحثية في برنامج الدکتوراه، ويليه سياسات القبول في برنامج الدکتوراه، وجاء مقررات برنامج الدکتوراه، يليه أساليب التقويم في برنامج الدکتوراه، وأخيراً الإرشاد الأکاديمي في برنامج الدکتوراه بمتوسط حسابي بلغ (2.64)، وجميعها حازت على درجات متوسطة. کما توصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية حول المحور السابع: الخدمات والتسهيلات البحثية في برنامج الدکتوراه، لصالح الذکور ووجود فروق ذات دلالة إحصائية حول المحور الثالث: سياسات القبول في برنامج الدکتوراه والمحور السابع: الخدمات والتسهيلات البحثية في برنامج الدکتوراه لصالح من يعملون. في حين لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية وفقاً لمتغير المسارات حول محاور الدراسة والدرجة الکلية. وخرجت الباحثان بعدد من التوصيات من أهمها: السعي نحو تطوير اللائحة الموحدة للدراسات العليا في الجامعات السعودية لتتوافق مع استراتيجيات التدريس الحديثة. وإجراء المزيد من الدراسات التي تهدف إلى التعرف على أهم معوقات برامج الدراسات العليا في الإدارة التربوية بالجامعات السعودية من وجهة نظر الطلاب والطالبات وکيفية التغلب عليها.
Abstract
This study aimed to assess the doctoral program in educational administration at King Saud University from the perspective of male and female students. It also aimed to identify whether there were statistically significant differences in the evaluation degree according to the study variables: Gender,  employment status and the course.
 The study population consisted of all male and female students enrolled in the doctoral program in the educational administration at King Saud University for the academic year 1435/1436 AH,  accounted for (146) students. The researchers used the analytical descriptive approach as a method for the study based on a questionnaire consisted of (67) items distributed on seven axes.
The study reached a number of important results, among which:  The degree of efficiency availability in terms of teaching and learning strategies in the doctoral program comes in first order, followed by doctoral program goals, then research facilities and services in the doctoral program, followed by admission policies in the doctoral program. Doctoral program courses, followed by evaluation methods in the doctoral program, and finally the academic counseling in the doctoral program came with a mean reached (2.64) and with average degrees for all of them.
The study also showed the existence of statistically significant differences about the seventh axis: Research facilities and services in the doctoral program in favor of male students and the existence of statistically significant differences about the third axis: Admission policies in the doctoral program and  the seven axis: Research facilities and services in the doctoral program in favor of working members. There  were no statistically significant differences according to courses variable about the study axes and the total score. The researchers came up with a number of recommendations including: Seeking the development of the unified regulation of higher studies in Saudi universities to cope with modern teaching strategies. Conducting further studies aiming at identifying the main obstacles of graduate programs in educational administration in Saudi universities from the perspective of male and female students and suggesting ways for its processing.

الكلمات الرئيسية