The Impact of Connectivism Based Blended Learning Program (CBBLP) to Enhance Some EFL Writing Skills and Self-Efficacy of Secondary Stage Students

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

Blended learning has gained much attention in recent years owing to serious emphasis on using technology and networking in education. The present study examined the impact of Connectivism Based Blended Learning Program on 11th year secondary stage students' writing skills. A quasi experimental study was employed with two groups; experimental (N=30 students) and control (N=30 students). A writing pre-test was administrated to measure their writing ability. After the treatment, the post-test was administered to assess their improvement. The flipped model, as one of blended learning models, was adopted, employing Office 365 applications to conduct the study. The research brought forth quantitative and qualitative results by utilizing an independent t-test; it was found that there were statistically significant differences at 0.001 level between the mean scores of the experimental group students on the pre-and the post- application of the Writing Skills Test (WST) in favor of the post one. Hence, there was a significant improvement of the 11th year secondary stage students' Writing Skills. Consequently, the Connectivism Based Blended Learning Program was effective in developing 11th year secondary stage students' writing skills and enriching their self-efficacy.
Keywords: Blended Learning, Connectivism, Self-efficacy, Writing skill.
 
 
مستخلص الدراسة
لقد حظي التعليم المدمج بمزيد من الانتباه في الآونة الأخيرة وذلک بسبب التطور التکنولوجي الهائل والتأثير الواضح لشبکات الانترنت على العملية التعليمية. ولقد أظهرت الدراسة الحالية مدى تأثير التعليم المدمج القائم على التواصلية على تنمية بعض مهارات الکتابة والکفاءة الذاتية لدى طلاب الصف الحادي عشر، وتم استخدام المنهج التجريبي حيث شملت عينة الدراسة ستين طالباً من الصف الحادي عشر، حيث أن المجموعة التجريبية التي درس أفرادها البرنامج المقترح عددها ثلاثين طالب. وبالمثل کانت المجموعة الضابطة التي لم يدرس أفرادها البرنامج المقترح عددها ثلاثين طالبا. تم تطبيق اختبار مهارات الکتابة قبليا وبعديا على کل من المجموعتين التجريبية والضابطة وأسفرت النتائج عن وجود فروق ذات دلالات إحصائية بين متوسطات درجات طلاب المجموعة التجريبية على التطبيقين القبلي والبعدي في اختبار مهارات الکتابة، بينما لا توجد فروق بين متوسطات درجات طلاب المجموعة الضابطة في التطبيقين القبلي والبعدي. ومن ثم وجد تحسن دال في مهارات الکتابة لدى طلاب الصف الحادي عشر. ويعزى ذلک التحسن الى برنامج التعليم المدمج المقترح القائم على التواصلية ، هذا بالإضافة الى تنمية الکفاءة الذاتية لدى طلاب المجموعة التجريبية. وأخيرا يمکن الاستفادة من نتائج هذه الدراسة في مجال تدريس اللغة الإنجليزية.
رؤوس الموضوعات ذات الصلة: مهارة الکتابة – التعليم المدمج – الکفاءة الذاتية – النظرية التواصلية

الكلمات الرئيسية