USING INSTRUMENTAL ENRICHMENT ACTIVITIES IN IMPROVING READING COMPREHENSION SKILLS OF EFL PREPARATORY STAGE PUPILS AND THEIR ATTITUDES TOWARDS THE ENGLISH LANGUAGE

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

This study aimed at investigating the effect of using activities based on instrumental enrichment (IE) on improving the reading comprehension skills of the first year preparatory stage pupils and their attitudes towards the English language.  To achieve this aim, a quasi-experimental design was launched on sixty- six pupils from El – Ashraf Co-educational School, Belqas, Dakahliya. A reading comprehension sub-skills questionnaire was developed by the researcher to determine the reading comprehension sub-skills necessary for the first year preparatory stage pupils.  Criteria checklist was also developed by the researcher to select and evaluate the suitable reading passages, and activities for the study. In addition, a pre - post reading comprehension sub-skills test was developed by the researcher to assess pupils’ levels on reading comprehension skills before and after receiving the activities based on IE. Also, an attitude scale was developed by the researcher to determine pupils’ attitudes towards the English language before and after receiving the activities based on IE. The results revealed that the activities based on IE had a high effect on the experimental group. The experimental group outperformed the control group on the post- administration of the reading comprehension sub-skills test. Furthermore, the experimental group's attitude was substantially improved compared with the control group. These results also led to a number of recommendations that related to the importance of IE in teaching and learning the language.
Key Words: Instrumental Enrichment, Attitude Scale, Reading Comprehension Skills, Preparatory Stage, English Language.
مستخلص الدراسة
تعتبر مهارات الفهم القرائى من اهم المهارات التى يکتسبها المتعلم من خلال العملية التعلمية لما لها من مميزات متعدده، فالقراءة تساعد المتعلمين على تحسينافکارهم ،وتوسيع مدارکهم. و قد اثبتت العديد من الدراسات على فاعليه استخدام الاثراء الوسيلى فى تحسين مهارات الفهم القرائى. وتهدف الدراسة الحاليه الى استخدام انشطه قائمه على الاثراء الوسيلى فى تحسين مهارات الفهم القرائى لدى طلبه الصف الاول الاعدادى وتحسين اتجاهاتهم نحو اللغة الانجليزيه. وقد تبنت الدراسة التصميم شبه التجريبى باستخدام مجموعتين احداهما تجربية و الاخرى ضابطه، حيث تتلقى المجموعة التجربية الانشطة المدرسيه المقرره بجانب الانشطه القائمه على الاثراء الوسيلى اعداد الباحثه بينما تتلقى المجموعة الضابطه الانشطه المقررة فقط فى المنهج الدراسى الخاص بالصف الأول الاعدادى وقد اجريت فى  مدرسة الاشراف المشترکه فى مرکز بلقاس التابع  لمحافظه الدقهليه. و استخدمت الباحثه استبيان لتحديد مهارات الفهم القرائى اللازمه لطلبه الصف الاول الاعدادى ،قائمه معايير لتحديد وتقييم قطع القراءة والانشطه المستخدمه فى التجربه، بجانب اختبار مهارات الفهم القرائى قبلى- بعدى و بالاضافه الى مقياس اتجاة  نحو اللغة الانجليزيه قبلى وبعدى. وقد اسفرت النتائج على وجود تحسن دال فى مستوى  طلبه الصف الاول الاعدادى بالمجموعه التجربيه فى اختبار مهارات الفهم القرائى البعدى وذلک عند مقارنة درجات الطلاب قبليا وبعديا بجانب تغيير اتجاه طلبه المجموعه التجربيه نحو اللغه الانجليزيه بالنسبه لأقرانهم من طلبه المجموعه الضابطه فى مقياس الاتجاه وقد تأکد ذلک من خلال الفروق الدالة بين متوسطى درجات المجموعتين. و هذه النتائج  اکدت فاعليه استخدام الاثراء الوسيلى فى تدريس مهارات الفهم القرائى و استخدمها کاسترتيجيه فى تدريس باقى مهارات اللغة الانجليزية. وفى ضوء هذه النتائج  قدمت الدراسه عدد من التوصيات تتعلق باهميه دور الاثراء الوسيلى فى  تدريس و تعلم اللغة الانجليزية.

الكلمات الرئيسية