BALANCED SCORECARD: AN EFFECTIVE MEASUREMENT APPROACH FOR HIGHER EDUCATION INSTITIUTES IN THE 21st CENTURY

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

ABSTRACT
Studies showed that no organization can improve its performance unless it assesses its status quo. And, assessing the status quo needs an effective balanced tool. That was the base on which Robert Kaplan and David Norton developed the Balanced Scorecard (BSC) which has shown high effectiveness and success in assessing the performance of business organizations since 1992.  Lately, a notion of adapting the Balanced Scorecard in the education sector has emerged. In the 21st century, there is an inclusive view to the educational institutes. This view includes different perspectives such as leadership, strategic planning, students and other stakeholders, teaching and learning, faculty and staff, and organizational performance. For this reason, there should be a successful system, like the Balanced Scorecard, to evaluate these perspectives in order to set improvement plans for the higher education institutes to help them cope with the 21st century requirements and skills. However, very few studies worldwide has been conducted to investigate the impact of applying the Balanced Scorecard in higher education institutes. Thus, the Educational Foundations Department in the Faculty of Education, Mansoura University has taken this initiative to conduct this study to examine the impact of applying the Balanced Scorecard, as a successful evaluation framework, on the performance of higher education organizations. The case study of the Faculty of Education, Mansoura University will provide the researcher of a rich source of data to test hypothesis. The findings from this case study can be generalized in other Egyptian higher education institutes which are in a very bad need to improve their performance in preparing citizens who are able to meet the challenges of the 21st century.  
Key Words: Balanced Scorecard: is a strategic planning and management system which takes into account non-financial aspects of corporate performance, such as customer satisfaction and business processes, to create a complete picture of how the company is likely to perform in the future.
Measurement: the action of measuring something
Faculty of Education: an institution where schoolteachers are trained
ملخص الدراسة:
لقد أظهرت الدراسات أن أي مؤسسة لا يمکنها تحسين أدائها ما لم تقوم بتقييم الوضع الحالي لها. وتقييم الوضع الحالي لأي مؤسسة يحتاج إلى أداة تقييم متوازنة. کانت هذه هي القاعدة التي اعتمدا عليها روبرت کابلن و ديفد نورتون  عند استحداثهما بطاقة قياس الأداء المتوازنة التي أظهرت نجاحاَ وفاعلية  في تقييم أداء المؤسسات التجارية منذ 1992. وحديثا ظهرت فکرة تطبيق هذه الأداة في الميدان التربوي. وذلک بسبب اختلاف النظرة للمؤسسات التربوية في القرن الحادي والعشرين. هذه النظرة التي امتدت لتشمل عدة جوانب مثل؛ القيادة، التخطيط الاستراتيجي، الطلبة وآخرون من أصحاب المنفعة، عملية التعليم والتعلم، أعضاء هيئة التدريس والموظفين، والأداء المؤسسي. ولهذا السبب، کان لابد من استخدام أداة ناجحة متوازنة ،مثل بطاقة قياس الأداء المتوازنة، لتقييم هذه الجوانب المختلفة لمؤسسات التعليم العالي  لوضع خطط تحسين تمکنها من مواجهة متطلبات ومهارات القرن الحادي والعشرين. لکن الدراسات التي أجريت على مستوى العالم للتحقق من إمکانية تطبيق بطاقة قياس الأداء المتوازنة في مؤسسات التعليم العالي قليلة جداَ. ولذلک، قام باحث في قسم أصول التربية في کلية التربية بجامعة المنصورة بهذه الدراسة للتحقق من أثر تطبيق بطاقة الأداء المتوازنة، کأداة تقييم ناجحة، على أداء مؤسسات التعليم العالي. وستوفر دراسة الحالة هذه التي تتناول کلية التربية بجامعة المنصورة البيانات اللازمة للباحث للتحقق من افتراضات الدراسة لتعميم النتائج على مؤسسات التعليم العالي المصرية التي هي بحاجة لتحسين أدائها لإعداد مواطنين قادرين على مواجهة تحديات القرن الحادي والعشرين

الكلمات الرئيسية