مقارنة الأداء اليدوي بالأداء الحاسوبي في إطار النوع والتخصص

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

استهدف هذا البحث التعرف على الفروق بين الأداء اليدوي و الأداء الحاسوبي لبعض التجارب المعملية لعلم النفس من حيث النوع والتخصص ، وقد شملت عينة البحث  200 طالباً وطالبة من الشعبتين العلمي والأدبي بالفرقة الثالثة بکلية التربية النوعية جامعة المنصورة وقد أسفرت النتائج عن:
1- عدم وجود فروق بين الذکور والإناث في مقياس التعلم کما يقاس بالزمن وعدد الأخطاء وعدد الاستجابات الصحيحة ونسبة التذکر في تجارب النسر الخسبي ورسوم المکعبات ومتاهة يونج والانتباه والتذکر ما عدا مقياس التعلم الزمن في تجربة التعلم بالاقتران کانت الفروق لصالح الذکور.
2- وجود فروق بين الشعبة العلمية والشعبة الأدبية في مقياس التعلم کما يقاس بالزمن وعدد الأخطاء وعدد الاستجابات الصحيحة ونسبة التذکر في تجارب رسوم المکعبات والتعلم بالاقتران والانتباه والتذکر وأيضا عدم وجود فروق بين الشعبتين في مقياس التعلم کما يقاس بالزمن وعدد الأخطاء في تجارب النسر الخشبي ورسوم المکعبات ومتاهة يونج.
3- عدم وجود تفاعل بين مجموعة الأداء اليدوي ومجموعة الأداء الحاسوبي وبين النوع (ذکور/إناث) في مقياس التعلم کما يقاس بالزمن وعدد الأخطاء وعدد الاستجابات الصحيحة ونسبة التذکر في تجارب النسر الخشبي ورسوم المکعبات ومتاهة يونج  والتعلم بالاقتران والانتباه والتذکر.
4- عدم وجود تفاعل بين مجموعة الأداء اليدوي ومجموعة الأداء الحاسوبي وبين التخصص (علمي/أدبي) في مقياس التعلم کما يقاس بالزمن وعدد الأخطاء وعدد الاستجابات الصحيحة ونسبة التذکر في تجارب النسر الخشبي ورسوم المکعبات والتعلم بالاقتران والانتباه والتذکر ماعدا مقياس التعلم عدد الأخطاء في تجربة النسر الخشبي ومقياس التعلم الزمن في تجربة متاهة يونج.
Abstract:
This research aimed to identify the differences between manual performance group and computerized performance group for some laboratory experiments of psychology in terms of type and specialization, and the sample of reseaech contained 200 students from Scientific and aliterary Division in Faculty of Specific Education, Mansoura University, and the results yielded that:
1-  There are no differences between males and females in learning scale as measured in time, the number of errors, the number of correct answers and the percentage of remembering in the experiments of wooden eagle, cubes drawings, a Young maze and attention and remembering except learning scale of time in learning with conjunction experiment, differences were in favor of males.
2-  there are differences between the Scientific Division and the literary Division in learning scale as measured in time, number of errors, number of correct answers, and the percentage of remembering in the experiments of cubes darwings, attention and remembering and learning with conjunction, and also there are no differences between the two divisions in learning scale as measured in time and number of errors in experiments wooden eagle and cubes darwings and a Young maze.
3-  there are no interaction between manual performance group and computerized performance group and gender (male / female) in learning scale as measured in time , the number of errors , number of correct answers , and  the percentage of remembering in the experiments of wooden eagle, cubes drawings , a Young maze , learning with conjunction , and attention and remembering.
4-  there are no interaction between manual performance group and computerized performance group and specialization (scientific / literary) in learning scale as measured in time , the number of errors , number of correct answers , the percentage of remembering in the experiments of wooden eagle, cubes drawings and learning with conjunction , attention and remembering , except the learning scale of number of errors in the experiment of wooden eagle , and  the learning scale of time in the Young maze experiment .

الكلمات الرئيسية