فعالية استراتيجية تدريس مستندة إلى نظرية التعلم القائم على الدماغ في تنمية مهارات التفکير الناقد والإبداعى في العلوم لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدف البحث الحالي إلي قياس فعالية استراتيجية تدريسية مستندة إلي نظرية التعلم القائم علي الدماغ في تنمية مهارات التفکير الناقد والإبداعي في العلوم لدي تلاميذ الصف الثاني الإعدادي.
تکونت عينة البحث من (72) تلميذا من تلاميذ الصف الثاني الإعدادي من مدرستين من مدارس إدارة غرب المنصورة التعليمية خلال الفصل الدراسي الأول 2014/2015 ، تکونت المجموعة التجريبية من (40) تلميذا والضابطة من (32) تلميذا وتم تحقيق التکافؤ بين تلاميذ المجموعتين.
وأعد الباحث أداتين هما: اختبار التفکير الناقد في العلوم لتلاميذ الصف الثاني الإعدادي، واختبار التفکير الإبداعي في العلوم لتلاميذ الصف الثاني الإعدادي، وتم تقنين هذين الإختبارين، بالإضافة إلي إعداد دليل للمعلم في وحدتين من کتاب العلوم بالصف الثاني الإعدادي صيغتا في ضوء مراحل نظرية التعلم القائم علي الدماغ وعددها ست مراحل کما تم اعداد کراسة نشاط التلميذ في تلک الوحدتين، وتم عرض الاختبارين ودليل المعلم وکراسة الأنشطة علي مجموعة من المحکمين .
وقد تم التوصل إلي النتائج الآتية:
(1) توجد فروق دالة احصائيا عند مستوي (0,05) بين متوسطات درجات تلاميذ المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختباري التفکير الناقد والإبداعي في العلوم وکذلک المهارات الفرعية لکل منهما لصالح تلاميذ المجموعة التجريبية.
(2) توجد فروق دالة احصائيا عند مستوي (0,05) بين متوسطات درجات تلاميذ المجموعة التجريبية في کل من التطبيق (القبلي – البعدي) في اختباري التفکير الناقد والإبداعي في العلوم لصالح التطبيق البعدي.
وفي ضوء تلک النتائج تقدم الباحث بعدة توصيات ومقترحات لتنمية مهارات التفکير الناقد والإبداعي في العلوم لدي تلاميذ الصف الثاني الإعدادي.
Abstract 
This research aims at determining the effectiveness of teaching strategy based on brain  learning theory to develop achievement and the skills of critical and creative thinking in science for prep. School pupils.
The research sample consists of (72) students of second year prep. schools students chosen in an intended method. This sample has been randomly divided into two groups: experimental group (40) students, and control group (32) students from “Meet El-Sarem” Prep. Co. School, and “Meet-Ali” male Prep. School respectively during the first term of 2014/2015. Both schools belong to Mansoura Western Educational Administration.
The Tools of the Research:
1-       test to measure critical thinking skills in science.
2-       test to measure creative thinking skills in science.
Besides a guide for the teacher in the two units: “the Periodical of Element  and their Properties” and “The Atmosphere and Protecting The Earth”.
The Findings of the Research:         
1-    There’s a significant statistical difference at (0.05) level between the average scores  of the experimental & control groups in the post-test of the critical thinking and creative thinking in sience and its sub-skills of the test, these differences for the experimental group.
2-     There’s a significant statistical difference at (0.05) level between the average scores  of the experimental group  (pre- post) application of the critical thinking and creative thinking test in science and its sub-skills of the 2nd year prep. student, these differences are for the post application.
Finally, the researcher presented some suggestions and future researches .     

الكلمات الرئيسية