درجة توافر وممارسة المعلمين والمعلمات لمعايير الجمعية الدولية للتکنولوجيا في التعليم من وجهة نظر المعلمين والمشرفين التربويين بمحافظة رجال ألمع السعودية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدفت هذه الدراسة لمعرفة درجة توافر معايير الجمعية الدولية للتکنولوجيا في التعليم 2017 (والخاصة بالمعلمين) وذلک لدى معلمي ومعلمات التعليم العام بمحافظة رجال ألمع، کما سعت الدراسة أيضًا للتعرف على درجة ممارسة المعلمين والمعلمات لهذه المعايير من وجهة نظر المشرفين والمشرفات التربويين، ومن أجل تحقيق أهداف هذه الدراسة فقد تم توظيف المنهج الوصفي المسحي؛ حيث تم جمع البيانات من (320) معلماً ومعلمةً بإدارة التعليم بمحافظة رجال ألمع السعودية؛ وهم (195) معلمًا، و(125) معلمةً، و(39) مشرفًا ومشرفةً؛ وهم (21) مشرفًا، (18) مشرفةً، کما تم تبني معايير الجمعية السبعة (المتعلم، القائد، المواطن، المتعاون، المصمم، الميسر، المحلل) بمؤشراتها الأربعة وعشرين، وتصميم استبانة تخص المعلمين، وبطاقة تقييم ممارسة المعلمين لتلک المعايير تخص المشرفين التربويين، تشتملان على مجالين هما مجال "المهني الـمُمکن" ومجال "محفز التعلم"، حيث بلغ معامل الثبات لهما على استبانة المعلمين (0.93)، (0.96) على التوالي، بينما بلغ معامل الثبات لهذين المجالين على بطاقة تقييم المشرفين لمدى ممارسة المعلمين لها (0.81)، (0.80) على التوالي، وکشفت النتائج عن أن درجة توافر معايير مجال المهني الـمُمکن بلغت درجة عالية، بينما سجل مجال محفز التعلم درجة متوسطة، أما عن رأي المشرفين في درجة ممارسة معلميهم للمعايير في الميدان التربوي فقد جاءت متوسطة، ولم تکشف الدراسة عن أي فروق بين المشرفين والمشرفات في تقييمهم لممارسة المعلمين للمعايير، بينما کشفت الدراسة عن أن معلمي ومعلمات العلوم والرياضيات واللغة الانجليزية والحاسب الآلي يمارسون المعايير بمعدل أعلى من بقية التخصصات الشرعية والأدبية.
الکلمات المفتاحية: معايير الجمعية الدولية للتکنولوجيا في التعليم، التکنولوجيا في التعليم، کفايات المعلمين التکنولوجية.
Abstract
This study aimed to determine the degree of availability of the International Society for Technology in Education (ISTE) standards for Educators from the viewpoint of teachers in Rijal Alma’a Governorate. The study also sought to identify the degree of teachers' practicing of these standards in their instruction from the point of view of supervisors. For these purposes, the descriptive-Survey method was employed, the sample of study consisted of (320) teachers (195 male, and 125 female) as well as (39) supervisors (21 male, 18 female). In addition, the seven ISTE standards were adopted namely Learner, Leader, Citizen, Collaborator, Designer, Facilitator, and Analyst. For gathering the data of study, two forms of instruments were used; a questionnaire for the teachers, and observed card for supervisors, both of them include two sections specifically “Empowered Professional”, and “Learning Catalyst”. The Reliability Coefficients (Cronbach Alpha) of the all sections of both instruments were calculated as 0.93, 0.96, 0.80, and 0.81 respectively. The results revealed that the degree of availability of the Empowered Professional standards among the teachers has been reached a high level, whereas the part of Learning Catalyst standards scored as a medium level. As For the supervisors’ perceptions on the degree of teachers' practicing of the standards in their instruction was counted at a medium level. However, the study did not reveal any differences between gender of Supervisors in their evaluation of teachers’ practicing, while the study revealed that teachers of Science, Mathematics, English language and Computer have practiced the standards more than the rest of the teachers of the other majors particularly the humanist and religious field.
Key words: International Society for Technology in Education (ISTE) Standards, Technology in Education, Teachers’ Technological Competencies.

الكلمات الرئيسية