فعالية التدريب على العطف بالذات في خفض نقد الذات السلبي لدى المتفوقات عقليًّا من طالبات الثانوية العامة

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدف البحث التعرف على فعالية التدريب على العطف بالذات في خفض نقد الذات السلبي لدى طلاب الثانوية العامة المتفوقين عقليًّا ، والتعرف على استمرارية فعالية البرنامج ، واشتملت العينة على (18) طالبًا من طلاب الثانوية العامة المتفوقين عقليًّا , ممن تتراوح أعمارهن من (17-19) عامًا بمتوسط عُمرى (18.1) عامًا ، وبانحراف معيارى (0.601) ، وتم تقسيمه إلى مجموعة تجريبية قوامها  (9) طلاب ، وضابطة قوامها(9) طلاب ، وتم التطبيق بمرکز النور بمحافظة القليوبية للدروس الخاصة ، وأعدت الباحثة أدوات البحث واشتملت على مقياس نقد الذات السلبي ، وبرنامج التدريب باستخدام مکونات العطف بالذات ، وکشفت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند (0.01) بين متوسطات رتب درجات العينة التجريبية قبل تطبيق البرنامج وبعده على مقياس نقد الذات السلبي لدى طلاب الثانوية العامة  بأبعاده ، لصالح القياس البعدي، وعدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات رتب درجات العينة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس نقد الذات السلبي لدى طلاب الثانوية العامة  بأبعاده .
الکلمات المفتاحية: التدريب على العطف بالذات ، نقد الذات السلبي ، طلاب الثانوية العامة المتفوقين عقليًّا.
Abstract:
The objective of the research was to identify the effectiveness of the training in Self-Compassion in reducing the negative self-criticism of the mentally gifted high school students and to identify the continuity of the effectiveness of the program. The sample included 18 students from high school students, With an average age of (18.1) years, and a standard deviation (0.601), divided into an experimental group of (9) students and a control of 9 students. Passive, and training program using Self-Compassion, The results revealed that there were statistically significant differences in (0.01) between the mean scores of the experimental sample levels before and after the application of the program on the negative self-measure scale of the secondary school students in its dimensions for the benefit of the post-measurement and the absence of statistically significant differences between the average grade levels of the experimental sample In the post-secondary and follow-up measures on the negative self-esteem scale of high school students in its dimensions.
Keywords: Self-Compassion training, negative self-criticism, high-school students who are intellectually gifted

الكلمات الرئيسية