متطلبات الاشراف الالکتروني ومدى توافرها في مديريات التربية والتعليم في محافظة الکرک من وجهة نظر المشرفين والمشرفات

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على متطلبات الاشراف الالکتروني ومدى توافرها في مديريات التربية والتعليم في محافظة الکرک من وجهة نظر المشرفين والمشرفات التربويين، ولتحقيق هدف الدراسة تم بناء أداة الدراسة (الاستبانة) وتم التأکد من صدقها والتحقق من ثباتها بالطرق العلمية، وتکونت عينة الدراسة من (82) مشرفا ومشرفة في مديريات التربية والتعليم في محافظة الکرک. وأظهرت نتائج الدراسة أن مستوى تقديرات المشرفين التربوييننحوتوافر متطلبات الاشراف الالکتروني في مديريات التربية والتعليم في محافظة الکرک جاء متوسطا، کما أظهرت وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تقديرات المشرفين التربويين نحو توافر متطلبات الإشراف الالکتروني في مديريات التربية والتعليم في محافظة الکرکتعزى للجنس وکانت لصالح الذکور. وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تقديرات المشرفين التربويين نحو توافر متطلبات الإشراف الالکتروني في مديريات التربية والتعليم في محافظة الکرکتعزى للمؤهل، وللخبرة.
وبناء على النتائج فقد أوصت الدراسة أن تقوم الوزارة بالعمل على تطوير شبکة الانترنت في المدارس لتصبح أکثر سرعة لتکون ملائمة في البيئة التعليمية. وإيجاد متخصصين في الوزارة يعملوا على تصميم برمجيات متخصصة لإدارة منظومة الاشراف الالکتروني.
Abstract:
The purpose of the study was to build the study tool (questionnaire) and to verify its veracity and verify its stability by scientific methods. The sample of the study consisted of (82) Supervisor and supervisor in the directorates of education in the governorate of Karak. The results of the study showed that the level of the estimates of educational supervisors towards the availability of the requirements of electronic supervision in the directorates of education in Karak governorate was average. There were also significant differences in the estimates of educational supervisors about the availability of the requirements of electronic supervision in the directorates of education in Karak governorate Male. And the absence of significant differences in the estimates of educational supervisors towards the availability of the requirements of electronic supervision in the directorates of education in the province of Karak attributed to the qualifications and experience.
    Based on results already completed or completed in this field. And the creation of specialists in the ministry working on the design of specialized software for the management

الكلمات الرئيسية