مستوى تطبيق أبعاد المنظمة المتعلمة في کلية التربية بجامعة القصيم وفق نموذج بيتر سينج

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

استهدف البحث الحالي التعرف على واقع تطبيق کلية التربية بجامعة القصيم لأبعاد المنظمة المتعلمة کما حددها بيتر سينج من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس، واستخدم البحث المنهج الوصفي ودراسة الحالة، وطبقت الاستبانة کأداة للبحث على عينة مکونة من (100) عضواً من أعضاء هيئة التدريس بکلية التربية، وأسفرت النتائج عن:
-   مستوى تطبيق الأبعاد الخمسة للمنظمة المتعلمة (التمکين الشخصي، النماذج العقلية، الرؤية المشترکة، تعلم الفريق، التفکير النظمي) کان بدرجة مرتفعة.
-   عدم وجود فروق دالة إحصائياً في استجابات أفراد عينة الدراسة حول واقع تطبيق أبعاد المنظمة المتعلمة بکلية التربية ترجع لمتغير النوع، عدا بُعد النماذج العقلية وجدت به فروق دالة إحصائياً عند مستوى 0.05 لصالح الإناث.
-   عدم وجود فروق دالة إحصائياً في استجابات أفراد عينة الدراسة حول واقع تطبيق أبعاد المنظمة المتعلمة بکلية التربية ترجع لمتغير الرتبة العلمية، عدا بُعد النماذج العقلية وجدت به فروق دالة إحصائياً عند مستوى 0.01 لصالح رتبة أستاذ مساعد.
-   عدم وجود فروق دالة إحصائياً في استجابات أفراد عينة الدراسة حول واقع تطبيق أبعاد المنظمة المتعلمة بکلية التربية بجامعة القصيم ترجع لمتغير سنوات الخبرة.
الکلمات المفتاحية: المنظمة المتعلمة- نموذج بيتر سينج- کلية التربية.
Abstract:
Current research aimed to identify the reality of the application of the Faculty of Education at Qassim University to the dimensions of the educated organization as defined by Peter Singh from the point of view of faculty members. The research used the descriptive case study, and applied the questionnaire as a tool to research on a sample of 100 members of the faculty, the results resulted in:
- The level of application of the five dimensions of the learning organization (Personal Mastery, mental models, Building Shared Vision, team learning, systems thinking) was high.
- There are no statistically significant differences in the responses of the members of the study sample on the reality of applying the dimensions of the educational organization in the Faculty of Education due to the gender variable, except dimension of mental models were found to have statistically significant differences at the level of 0.05 in favor of females.
- There are no statistically significant differences in the responses of the sample members of the study on the reality of applying the dimensions of the educational organization in the Faculty of Education due to the variable of scientific rank, except dimension of mental models, with statistically significant differences at 0.01 for the rank of assistant professor.
- There are no statistically significant differences in the responses of the study sample members on the reality of applying the dimensions of the educated organization in the Faculty of Education at Qassim University due to the variable years of experience.
Keywords: Educated Organization - Peter Singh Model - Faculty of Education.

الكلمات الرئيسية