واقع استخدام معلمي العلوم للسبورة الذکية في مدارس المرحلة الثانوية بدولة الکويت

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تعرف اتجاهات معلمي العلوم في دولة الکويت نحو استخدام السبورة الذکية في تدريس العلوم بمدارس المرحلة الثانوية، وواقع استخدامها، ومعوقات الاستخدام . وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي، وقد تم إعداد أداة خصيصا للدراسة، وهي استبانة تکونت(40)عبارة وزعت على (3) محاور هي: اتجاهات المعلمين نحو استخدام السبورة الذکية، وواقع الاستخدام، ومعوقاته. وتم تطبيقها على عينة تألفت من(150)من معلمي العلوم بالمرحلة الثانوية في الفصل الثاني من العام الدراسي 2017/2018. وکشفت النتائج أن عينة الدراسة لديها اتجاهات بمستوى مرتفع تجاه استخدام السبورة الذکية، وأن استخدام معلمي العلوم للسبورة الذکية في الواقع يتم بدرجة متوسطة. وأن هناک مجموعة من المعوقات التي تواجه استخدام السبورة الذکية، وکانت أهم هذه المعوقات: ضعف البنية التحتية لخدمة الانترنت في الفصول الدراسية بالمدرسة، وعدم توافر البرمجيات التعليمية ذات العلاقة بالمناهج الدراسية، وعدم کفاية الدورات التدريبية المتعلقة باستخدام السبورة الذکية، وعدم توفر أدلة للمعلم توضح کيفية استخدامها. کما کشفت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات العينة حول کل من الاتجاهات نحو الاستخدام وواقع الاستخدام ومعوقاته تبعا للمتغيرات (النوع – المؤهل العلمي- عدد سنوات الخدمة). وعلى ضوء ذلک قدم الباحث مجموعة من التوصيات لتفعيل استخدام السبورة الذکية والحد من المعوقات التي تواجهه عملية الاستخدام.
الکلمات المفتاحية : السبورة الذکية، تدريس العلوم .
Abstract:
The study aimed to identify the tendency of science teachers in Kuwait, when it comes to the usage of the smart board, in teaching science for secondary school, the reality of it, and what are the obstacles. The researcher used a descriptive approach. Also he created a tool primarily for this study, which is a questionnaire of 40 phrases divided between 3 main articles, and the articles are: the tendency of the teacher to use smart board, the reality of it, and its limitation. The questionnaire was done by 150 science teachers of the secondary school level, for the second term of the academic year 2017/2018. The result shows that the sample has a high tendency for using smart boards. However the reality shows that the tendency is average. It also shows that there are many obstacles that face the usage of the smart board. Most importantly is the slow internet connection in class rooms. Also the absence of a specialized program that is affiliated with the syllable is considered one of the main obstacles. Moreover, there is a few to non training courses to teach the use of the smart board. Furthermore, there are no clues for the teacher to help him use it. The result also shows that there is not many differences that lead to statistical indication between the average sample score for every tendency: the usage, the reality of the usage and its obstacles according to these variation (Age - Qualification – Year of Experience). And on the light of that the researcher has submitted multiple recommendations to help with the activation of the smart board, and help to limit its obstacles.
 
Key words : Smart interactive whiteboard, Teaching Science
 

الكلمات الرئيسية