کفايات اللغة العربية لدى مرشحي ومعلمات التربية الرياضية بکلية التربية بجامعة السلطان قابوس

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدفتالدراسةإلىتحديدکفاياتاللغةالعربيةاللازمةلمرشحيومعلماتالتربيةالرياضيةبکليةالتربيةبجامعةالسلطانقابوس،وتحديددرجةامتلاکهملهذهالکفايات. واستخدمتالدراسةالمنهجالوصفي.حيثتکونتعينةالدراسةمن(٣٠) مرشحاومرشحة،و(٣٠) معلمةمنکليةالتربيةبجامعةالسلطانقابوس. واستخدمتالدراسةبطاقةملاحظةتهدفإلىقياسالکفاياتاللغوية،وقدأشارتنتائجالدراسةإلى أن المستوى العام للمرشح ومعلم التربية الرياضية من کلية التربية بجامعة السلطان قابوس جاء ضعيفا؛ حيث بلغت توافر کفايات اللغة العربية (٤٧٪) و (٥٣.٨٪)، وجاءت الکفايات اللغوية في مهارة تخطيط الدرس في المرتبة الأولى، يليها الکفايات اللغوية في مهارة تخطيط الدرس، ثم کفايات اللغة العربية في مهارة تقويم الدرس. وفي ضوء هذه النتائج أوصت الباحثات بمجموعة من التوصيات.
الکلمات المفتاحية: کفايات اللغة العربية، مرشح التربية الرياضية، معلم الرياضة المدرسية
Abstract:
The study aimed at identifying the required Arabic language competences for candidates and teachers of physical Education at Education college at Sultan Qaboos university. A descriptive approach was used. The sample of the study consisted of 30 candidates (male and female) and 28 teachers (During service) from Education college at SQU. The study used observation card aimed to measure the Arabic language competences. The findings showed that the general level for candidates and teachers was weak (47%) and (53.8%) and the linguistic competences related to lesson implementation skill was in the first, then the linguistic competences related to planning lesson skills after that the linguistic competences in the assessment lesson skill. In the light of this results the researchers recommended a set of recommendations.
Key words: Arabic language competences; physical education candidate; teacher of physical education.

الكلمات الرئيسية