Using AudioBook-Based Activities for Developing EFL Secondary Stage Students' Critical Listening Skills and their Attitude towards it

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

The current study aimed at investigating the use of audiobook- based activities to develop EFL secondary stage female students’ critical listeningskills and their attitude towards critical listening. The researcher used a quasi-experimental design. The study was conducted during the second term in the academic year 2017/ 2018.The sample of the study included one experimental group of first year secondary stage. The group consisted of 34 students. Instruments of the study were a critical listening skills questionnaire to determine the most important critical listening skills appropriate for first year secondary stage students, a pre- post administration critical listening test and pre- post administration critical listening attitude scale. Statistical analyses of students’ performance revealed a significant difference between the experimental group students’ mean score on the critical listening test pre and post-administration favoring the post-administration. Additionally, Further,the analysis of the critical listening attitude scale revealed that the students had a positive attitude towards critical listening and using audiobooks.
Keywords: Critical listening skills, Audiobooks, Attitude towards critical listening.  
مستخلص
هدفت الدراسة الحالية  إلى التحقق من إستخدام الأنشطة القائمة على الکتاب الصوتى لتحسين مهارات الإستماع الناقد لدى طالبات اللغة الإنجليزية کلغة اجنبية فى المرحلة الثانوية و التحقق من إتجاهاتهن نحو الإستماع الناقد. وقد استخدم الباحث التصميم البحثى  شبه التجريبى. وقد أجريت الدراسة فى الفصل الدراسى الثانى للعام الدراسى 2017\2018 . وقد اشتملت العينة على مجموعة تجريبية واحدة مکونة من 34 طالب من طلاب الصف الأول الثانوى. و تمثلت ادوات الدراسة على إستبيان لتحديد مهارات الإستماع الناقد الواجب توافرها لدى طلاب المرحلة الثانوية  وإختبار قبلى وبعدى لمهارات الإستماع الناقد و مقياس إتجاه نحو الإستماع الناقد. وقد أسفرت نتائج هذه الدراسة  على يوجد فرق دلالة إحصائية بين متوسطى درجات الطلاب فى المجموعة التجربية فى الاختبارين القبلى والبعدى لمهارات الإستماع الناقد لصالح متوسط درجاتهم فى الاختبار البعدى. کما أوضحت نتائج التحليل لمقياس الإتجاه لللإستماع الناقد على وجود إتجاه إيجابى لدى الطلاب إتجاه الإستماع الناقد وإستخدام الکتاب الصوتى.
 

الكلمات الرئيسية