A Program Based on DAISY Technology to Enhance EFL Student Teachers' Speaking Skills

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

 
 
The research aimed to investigate the effectiveness of a program based on DAISY technology in enhancing EFL student teachers’ speaking skills. The sample of the study consisted of (34) third-year students at the Faculty of Education, Port Said University. Instruments of the study were speaking skills checklist, speaking scoring rubric, pre and post speaking test, and a program based on DAISY technology. In this study, the one group pre and post-test was used. The results of the study revealed that the study group post-test scores in speaking were significantly better than their pre-test. The study group’s gains in these productive skills and the enhancement in their attitude are attributed to using the DAISY technology-based program designed and implemented by the researcher.
Key Words: DAISY Technology (Digital Audio Based Information System), Student Teachers, Speaking Skills.
المستخلص
يقوم البحث الحالي بدراسة تأثير استخدام برنامج قائم علي تکنولوجيا المعلومات الرقمية الصوتية لتنمية مهارة التحدث باللغة الإنجليزية لدى الطلاب المعلمين. اعتمد البحث علي استخدام المجموعة التجريبية الواحدة و الاختبار القلبي البعدي. اشتملت عينة الدراسة علي (34) طالبا بالسنة الثالثة بکلية التربية, جامعة بورسعيد, قسم اللغة الإنجليزية. طور الباحث عدة أدوات تشمل: قائمة بمهارات التحدث اللازمة لمعلمي اللغة الانجليزية, نموذج تقييم أداء الطلاب, اختبار قلبي بعدي, و برنامج قائم علي تکنولوجيا المعلومات الرقمية الصوتية. أظهرت نتائج البحث انه يوجد فرق ذو دلالة احصائية بين متوسط درجات الطلاب في الاختبار القبلي البعدي لمهارات التحدث لصالح الاختبار البعدي. بناءا علي نتائج البحث, يوصي الباحث بالاعتماد علي تکنولوجيا المعلومات الرقمية الصوتية في تنمية مهارات أخري کالکتابة و الاستماع و القراءة لدي عينات مختلفة.
کلمات البحث: تکنولوجيا المعلومات الرقمية الصوتية, مهارات التحدث, الطلاب المعلمين
 

الكلمات الرئيسية