فعالية برنامج إرشادي في تعديل الأفکار اللاعقلانية لدى طالبات المرحلة الثانوية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

تهدف الدراسة الحالية إلى التحقق من فعالية برنامجإرشادي في تعديل الأفکار اللاعقلانية لدى طالبات المرحلة الثانوية في محافظة الکرک، تم أجراء الدراسة وتنفيذ البرنامج الإرشادي خلال الفصل الدراسي الأول من العام (2019-2020)، تکونت عينة الدراسة من (20) طالبة من طالبات المرحلة الثانوية، توزعت بشکل متکافئ (10) طالبات کمجموعة تجريبية، (10) طالبات کمجموعة ضابطة. تم تطبيق مقياس الأفکار اللاعقلانية (أعداد: سليمان الريحاني،1985)، وبرنامج إرشادي، وتکون البرنامج من (14) جلسة، وبعد التأکد من الخصائص السيکومترية لأدوات الدراسة تم تطبيق الدراسة على أفراد عينة الدراسة، وأسفرت نتائج الدراسة على ما يلي: وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعتين التجريبية والضابطة على مقياس الأفکار اللاعقلانية. وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في مقياس القبلي والبعدي على مقياس الأفکار اللاعقلانية. عدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين بين التطبيقين البعدي والتتبعي لمقياس الأفکار اللاعقلانية.
الکلمات المفتاحية:برنامج إرشادي - الأفکار اللاعقلانية.
Abstract
That the current study is to verify the effectiveness of a counseling program in amending irrational thoughts among high school students in Karak Governorate, the study was conducted and the implementation of the pilot program during the first semester of the year (2019-2020), the study sample consisted of (20) female students of the stage students High school, (10) students were distributed equally as a pilot group, (10) students as a control group. The irrational thoughts scale was applied (numbers: Suleiman Rihani, 1985), and a pilot program, and the program consisted of (14) sessions, after which the psychometric properties of the study tools were applied to the study sample individuals, and the results of the study resulted in the following: Thereare statistically significant differences at the level of significance (0.01) between the mean levels of the scores of the members of the experimental and control groups on the scale of irrational thoughts. There are statistically significant differences between the mean scores of the members of the experimental group in the pre and post scale on the irrational thoughts scale. There were no statistically significant differences between the mean scores of the members of the experimental group in the two measurements between the two dimensional and consecutive applications of the irrational thoughts scale.
Key words: counseling program, irrational thoughts.

الكلمات الرئيسية