الحوار الأسري وعلاقته بأساليب التفکير لدى عينة من طالبات المرحلة المتوسطة والثانوية بجدة

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين الحوار الأسري وأساليب التفکير لدى عينة من طالبات المرحلة المتوسطة والثانوية بجدة . وللتحقق من الهدف اتبعت الدراسة المنهج الوصفي , وتکونت عينة الدراسة من (271) طالبة من طالبات المرحلة المتوسطة والثانوية استعانت الباحثة باستبيان الحوار الأسري و طبقت الباحثة مقياس أساليب التفکير , وأوضحت الدراسة النتائج التالية :توجد علاقة بين أبعاد الحوار الأسري وبين أساليب التفکير , کما وتوجد فروق داله بين متوسطي درجات طالبات القسم العملي والأدبي في أحد أبعاد الحوار الأسري في سلوک الأب نحو الحوار الأسري لصالح طالبات العلمي وتوجد فروق دالة بين متوسطي درجات المجموعات للأبعاد والدرجة الکلية لمقياس الحوار الأسري تبعاً لمستوى تعليم الوالدين للآباء الحاصلين على درجة الدراسات العليا .وتوجد فروق دالة إحصائياً في درجات أبعاد الحوار الأسري في سلوک الاب نحو الحوار الاسري وفي الدرجة الکلية للمقياس تبعاً لطالبات الصف الثالث المتوسط ,توجد فروق دالة بين متوسطي درجات المجموعات تبعاً لمستوى تعليم الوالدين للآباء الحاصلين على مستوى تعليمي متوسط .لا توجد فروق داله بين متوسطي درجات طالبات المرحلة الثانوية والمتوسطة في أبعاد الحوار الأسري .وتوجد فروق بين متوسطي درجات مقياس الحوار الأسري لطالبات القسم العلمي والأدبي  لصالح طالبات القسم العلمي وتوجد فروق دالة إحصائياً في درجات مقياس اساليب التفکير لصالح طالبات الصف الثالث . في ضوء ما أسفرت عنه نتائج هذه الدراسة توصي الباحثة بما يلي: عقد دورات وورش لتوعية الآباء والأمهات من قبل المرشدين والمرشدات للتوعية بأهمية وکيفية الحوار الأسري الإيجابي ، وبناء برامج إرشادية تستهدف جميع أفراد الأسرة ترتکز على أساليب التفکير المختلفة وتنمي لديهم مهارات الحوار الأسري .
الکلمات المفتاحية: الحوار، الأسري،  أساليب التفکير،  طالبات المرحلة المتوسطة والثانوية بجدة .
Abstract
This study aimed to identify the relation between the family dialogue and the thinking styles of the female students of intermediate and secondary stages in Jeddah. The researcher used the descriptive approach . the study community consists of (271) female student of  the intermediate and secondary stages, the researcher has used the questioner used the thinking methods measurement The study concluded a set of results , the most important one of them are : There is a relation between the family dialogue and thinking styles, there are differences between the average degrees of literary and scientific departments students regarding the family dialogue for the favor of scientific students , there are differences between the degrees of groups regarding dimensions and the total degree of the family dialogue scale  according to the educational level of parents for the favor of who obtained graduate studies. There are statistical differences for the degrees of family dialogue dimensions and  total degree of the scale  for third intermediate class students . there are statistical differences between the average degrees of groups according to the educational level of their parents with Intermediate Level. There are no statistical differences between the average degrees of female students at the intermediate and secondary stages regarding the family dialogue . there are differences between the average degrees of family dialogue scale  for literary and scientific students for the favor of scientific department students  and there are statistical differences for the degrees of thinking style scale  for the favor of third class students.
In view of the aims and conclusions / the researcher has recommended the following

Holds training courses and workshops to educate parents  about the importance of  family dialogue.

Plans Extension Programs aimed all family members focusing on the different thinking styles and to develop their family dialogue skills 

الكلمات الرئيسية