فعالية برنامج إرشادي انتقائي لتنمية تقدير الذات لدي الموهوبين ذوي صعوبات التعلم مِن تلاميذ المرحلة الإعدادية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الکشف عن فعالية البرنامج المبنى على الإرشاد الانتقائي في تنمية تقدير الذَّات لدى الموهوبين ذوي صعوبات التعلم مِن تلاميذ المرحلة الإعدادية، وتکونت عينة الدراسة الأساسية مِن (10) تلاميذ مِن الذکور والإناث الموهوبين ذوي صُعوبات التعلم بالصفين الأول والثاني الإعدادي بمدرسة "عُمر بن الخطاب للتعليم الأساسي الإعدادية المُشترکة" التابعة لمرکز طلخا بمُحافظة الدقهلية، وتراوحت أعمارهم الزمنية مَا بَيْن (12 - 14) سنة، والَّذين حصلوا على درجات مُنخفضة فِي مقياس تقدير الذات، وتم تقسيم العينة عشوائيًا إلى مجموعتين خمسة تلاميذ بالمجموعة التجريبية، وخمسة تلاميذ بالمجموعة الضابطة، وتمثلت أدوات الدراسة المُستخدمة فِي دليل الکشف عن الأطفال الموهوبين (إعداد/ باظه، 2014)، واختبار القدرات العقلية (12 - 14) (إعداد/ موسي، 2002)، واختبار الفرز العصبي السريع (إعداد/ کامل، 1989)، ومقياس تقدير الذَّات (إعداد/ الباحثة)، کما طُبق عليهم البرنامج الإرشادى الانتقائى المُکون مِن( 24) جلسة، وباستخدام الأساليب الإحصائية المُتمثلة فِي اختبار (مان ويتني) واختبار (ويلکوکسون). أظهرت نتائج الدراسة فعالية البرنامج الإرشادى الانتقائي في تنمية تقدير الذَّات لدى الموهوبين ذوي صُعوبات التعلم مِن تلاميذ المرحلة الإعدادية، واستمرار فعاليته لما بعد مرحلة المُتابعة. حيث وجدت فروق دالة إحصائيًا بَيْن مُتوسطات درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدى لصالح المجموعة التجريبية، ووجدت فروق دالة إحصائيًا بَيْن مُتوسطات درجات القياسين القبلى والبعدى للمجموعة التجريبية لصالح القياس البعدى، ولم تظهر فروق إحصائية دالة بَيْن مُتوسطات درجات القياسين البعدى والتتبعى للمجموعة التجريبية، وتراوح حجم تأثير البرنامج بَيْن ( 0.67-0.83) مما يشير إلى تأثير البرنامج بشکل کبير في تنمية تلک الأبعاد، کما بلغت قيمة حجم التأثير للبرنامج في الدرجة الکلية 0.83، وجميعها قيمة أکبر مِن 0.15، وهذا يدل على أن البرنامج يسهم في التباين الکلى لتقدير الذات بقيمة 83%.
الکلمات المفتاحية:
الموهوبون، صعوبات التعلم، الموهوبين ذوي صعوبات التعلم، تقدير الذات، الإرشاد الانتقائي.
 
Abstract
The study aimed to reveal the program’s effectiveness, which is based on eclectic counseling, in developing self-esteem among gifted students with learning disabilities in middle school students. The basic research sample consisted of 10 gifted pupils whose ages ranged from 12 to 14 years old, from the 1st and 2nd-grade who have learning disabilities at Omar Bin Al Khattab co-educational Prep School For basic education, which is affiliated with Talkha Administrative Center in Dakahlia Governorate and who have received lower scores on the Self-Esteem scale (prepared by the researcher).  The sample was randomly divided equally into experimental and control groups. Other study tools include: "Handbook for Identifying Gifted Children" (Prepared by Baza, 2014), "Mental Abilities Test" (12-14) (Prepared by Mousa, 2002), "Quick Neurological Screening Test" (Preparation by Kamel, 1989). The eclectic counseling program, consisting of (24) sessions, was applied to them using statistical methods (Mann-Whitney) and (Wilcoxon). The results of this study showed the effectiveness of the eclectic counseling program in developing self-esteem among gifted students with learning disabilities in the preparatory stage students, and its effectiveness continues beyond the last point of follow-up stage. Statistically significant differences between the mean scores of the experimental and control groups in the post measurement in favor of the experimental group were found. Statistically significant differences between the pre and post measurement mean scores of the experimental group in favor of the post measurement were detected. A statistically significant difference between the post measurement and follow-up measurement of the experimental group was not detected. The effect size of the program ranged between 0.67 and 0.83, which indicates the program's influence significantly in developing these dimensions. The value of the impact size of the program in the overall score was 0.83. All values are greater than 0.15. This indicates that the program contributes to the overall variance of self-esteem with a value of 83%. 
Key words: Gifted, learning disabilities, gifted with learning disabilities, self-esteem, eclectic counseling

الكلمات الرئيسية