التأثيرات المباشرة للحاجة إلى المعرفة والنوع الاجتماعي على التفکير المنفتح النشط والتحصيل الأکاديمي لدى عينة من طلاب الجامعة

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدف الدراسة الحالية إلى بحث التأثيرات المباشرة للحاجة إلى المعرفة والنوع الاجتماعي (ذکور - أناث) على کل من التفکير المنفتح النشط والتحصيل الأکاديمي، واختبار الفروق بين الذکور والإناث في الحاجة إلى المعرفة والتفکير المنفتح النشط بأبعاده الثلاثة (الفکير المرن، تعديل/تحديد المعتقد، الانفتاح/ الجمود الفکري "الدوجماتية"، کما تم بحث العلاقات الارتباطية بين کل من الحاجة إلى المعرفة والنوع الاجتماعي والتفکير المنفتح النشط بأبعاده الثلاثة والتحصيل الأکاديمي. وقد تکونت عينة الدراسة النهائية من (350) طالباً وطالبة ( 140 ذکور، 210 إناث) من طلاب الفرقة الرابعة شعبة التعليم الابتدائي بکلية التربية - جامعة سوهاج، وقد تم جمع بيانات الدراسة من خلال تطبيق مقياس الحاجة إلى المعرفة(Cacioppo, et al., 1996)، ومقياس التفکير المنفتح النشط(Stanovich, West, 2007) ، والنسب المئوية لدرجات التحصيل الأکاديمي التي تم الحصول عليها من واقع النتيجة المعلنة للطلاب عينة الدراسة في نهاية العام الجامعي 2016/ 2017م. وقد کشفت نتائج اختبار "ت" عن وجود فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى (0.01) بين الذکور والإناث في الحاجة إلى المعرفة والتفکير المنفتح النشط وبعد الانفتاح / الانغلاق العقلي "الدوجماتية" لصالح الإناث. وقد کشفت نتائج معامل الارتباط عن وجود علاقات ارتباطية دالة بين حاجة الطلاب للمعرفة، وکل من التفکير المنفتح النشط بأبعاده الثلاثة والتحصيل الأکاديمي لديهم. کما کشفت نتائج معامل الارتباط عن وجود علاقة ارتباطية دالة بين النوع الاجتماعي للطلاب وکل من التفکير المنفتح النشط، وبعد الانفتاح/الجمود الفکري والتحصيل الأکاديمي لديهم. وأخيراً کشفت نتائج تحليل المسار عن تحقق جميع الشروط حسن المطابقة، وهذا يعني أن بيانات الدراسة الحالية مطابقة للنموذج المقترح. کما کشفت نتائج تحليل المسار أيضاً عن وجود تأثير مباشر دال احصائياً لکل من الحاجة إلى المعرفة والنوع الاجتماعي کمتغيرات مستقلة على کل من التحصيل الأکاديمي، والتفکير المنفتح النشط کمتغيرات تابعة.
الکلمات المفتاحية: الحاجة إلى المعرفة، النوع الاجتماعي، التفکير المنفتح النشط، التحصيل الأکاديمي.
 
 


 The Direct Effects of the Needs for Cognition and Gender on Actively Open-minded Thinking and Academic Achievement in a Sample of University Students
Abdelrasoul A. A. Abdellah[1]
Department of Educational Psychology, Faculty of Education, Sohag University, Egypt.
 ABSTRACT:
The purpose of this study is to investigate the direct effects degree of  university students’ levels of need for cognition and gender on thier actively open-minded thinking and academic Achievement, examine differences between males and females  in the need for cognition, actively open-minded thinking with its dimintion (flexible thinking, belief identification/ modification, dogmatism), and academic achievement, and the correlation between these three variables was invitigated was investigated. The Sample of study was consisted of (350) students (140 males and 210 females) from the fourth year students of the primary education branch at the Faculty of Education - Sohag University, Eygypt. The data were collected by: Need for Cogniton Scale (Cacioppo, et al., 1996); Actively Open-minded Thinking scale (Stanovich, West, 2007) and the percentage of academic achievement degrees which declared at the end of the academic year 2016/2017 for the participants. The  t-test result revealed that there is a significant differences (P≤0.01) between the males and females in need for cognition, actively open-minded thinking, dogmatism dimintion, for females. The correlation analysis revealed that there is a significant relationship between students’ need for cognition and, actively open-minded thinking with its three dimintions and their academic achievement. The correlation analysis revealed that also there is a significant relationship between students’ gender , need for cognition, actively open-minded thinking, dogmatism dimintion and their academic achievement. The results of path analysis revealed that all the conditions of model fit were achieved, and this is means that the data which collected at present study fited with the model proposed. The results of path analysis result also revealed that there is significan effects (P≤0.05 or 0.01)  of the need for cognition  and gender as independent variables on actively open-minded thinking and academic achievement as depndent variables.
Key Words: Needs for Cognition, Gender, Actively Open-minded Thinking and Academic Achievement



1Correspondence to: Abdelrasoul A. A. Abdellah, Department of Educational Psychology, Faculty of Education, Sohag University, Sohag, P.O Box: 82524, Egypt. E-mail: drrasoul70@sohag.edu.eg, For more information: https://independent.academia.edu/ DrAbdulrasoulAbdellatif


 

الكلمات الرئيسية