تصميم بيئة افتراضية قائمة على تطبيقات جوجل التفاعلية لتنمية مهارات التعامل مع أنظمة إدارة التعلم الإلکتروني لدى الطلاب المعلمين بجامعة البحرين.

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدف هذا البحث إلى التعرف على أثر تصميم بيئة افتراضية قائمة على تطبيقات جوجل التفاعلية في تنمية مهارات التعامل مع أنظمة إدارة التعلم الإلکتروني لدى طلاب کلية المعلمين بجامعة البحرين، ولتحقيق هدف البحث تم استخدام المنهج شبه التجريبي في تنفيذ إجراءات تجربة البحث. وتکونت عينة البحث من (30) طالباَ وطالبة تم اختيارهم بشکل عشوائي من کلية المعلمين، کما تکونت أدوات البحث من اختبار تحصيلي وبطاقة ملاحظة لقياس الجوانب المعرفية والأدائية لمهارات التعامل مع  أنظمة إدارة التعلم الإلکتروني. وتوصلت الدراسة إلى وجود فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي للاختبار التحصيلي المرتبط بمهارات التعامل مع  أنظمة إدارة التعلم الإلکتروني لدى طلاب کلية المعلمين لصالح التطبيق البعدي، ووجود فرق دال إحصائيا بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لبطاقة الملاحظة المرتبطة بمهارات التعامل مع  أنظمة إدارة التعلم الإلکتروني لدى طلاب کلية المعلمين لصالح التطبيق البعدي، وأوصت الدراسة بعدة توصيات أهمها العمل علي توظيف تطبيقات جوجل التفاعلية في البيئات الافتراضية، وضرورة العمل على تنمية مهارات التعامل مع  أنظمة إدارة التعلم الإلکتروني لدى الفئات المختلفة من القائمين على العملية التعليمية نظراً لأهميتها في ظل تطورات العصر ومستحدثاته.
الکلمات المفتاحية: البيئة الافتراضية، تطبيقات جوجل التفاعلية، أنظمة إدارة التعلم الإلکتروني، کلية المعلمين.
 
 
 
 
 
 
 
Abstract
        The purpose of this research is to identify the effectiveness of designing a virtual environment based on interactive Google applications in developing the skills of dealing with e-learning management systems for the students of the Teachers College at the University of Bahrain. The research sample consisted of (30) students randomly selected from the teachers' college. The research tools consisted of an achievement test and a note card to measure the cognitive and performance aspects of the skills of dealing with e-learning management systems.
 
        The study found that there was a statistically significant difference between the mean scores of the experimental group in the pre and post applications of the achievement test related to the skills of dealing with e-learning management systems in the students of the teachers college for the post application. Also, there is a statistically significant difference between the average scores of the experimental group in the pre- and post- Related to the skills of dealing with e-learning management systems for students of the Teachers College for the benefit of post-application.
       The study recommended several recommendations, the most important of which is to work on the application of Google interactive applications in the virtual reality environments, and the need to work on developing the skills of dealing with e-learning management systems among the different groups of the administrators of the educational process because of its importance in modern developments and innovations.
Keywords: Virtual Environment, Google Interactive Applications,     E-Learning Management Systems, Bahrain Teachers College.
 

الكلمات الرئيسية