الدلالات التمييزية لاختبارات الذاکرة والتعلم ببطارية نبسي2 NEPSY بين المتفوقين عقليا ذوي صعوبات التعلم والعاديين من تلاميذ المرحلة الابتدائية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدفتالدراسةالحاليةإلىتقييمالدلالات التمييزية لاختبارات الذاکرة والتعلم ببطارية نبسي2 NEPSY
لدى المتفوقين عقليا ذوي صعوبات التعلم، تکونت عينة الدراسة من(62) من تلاميذ المرحلة الابتدائية ، ولتحقيق أهداف الدراسة تم ترجمة و تقنين اختبارات الذاکرة والتعلم ببطارية نبسي NEPSY2  وتم التحقق من الخصائص السيکومترية للاختبارات، حيث أشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق دالة بين المتفوقين عقليا ذوي صعوبات التعلم، وأقرانهم العاديين على جميع مقاييس الذاکرة والتعلم ببطارية نبسي 2، حيث تراوحت قيم اختبار "ت" بين1.99 – 5.35 وهي جميعها قيم عددية دالة عند مستوى 0.05 على الأقل، مما يشير إلى قدرة تلک المقاييس في التمييز بين المتفوقين عقليا ذوي صعوبات التعلم وأقرانهم العاديين في مجال الذاکرة والتعلم.
الکلمات الدالة: متفوقين عقليا ذوى صعوبات التعلم، بطارية نبسي.
Summary:
The present study aimed to evaluate the discriminatory significance of the memory and learning tests on the NEPSY 2 battery Among the Gifted LD, the study sample consisted of (62) primary school students, and in order to achieve the objectives of the study, memory and learning tests were translated and standardized by the NPSY battery and the psychometric properties of the tests were verified, as the results of the study indicated that there are significant differences between the Gifted LD, and their normal peers on all measures of memory and learning with the NPSY battery 2, where the "T" test values ​​ranged between 1.99 - 5.35, all of which are numerical values ​​significant at the level of at least 0.05, indicating the ability of these measures to distinguish between Gifted LD and their ordinary peers in the field of memory and learning.
Key words: Gifted LD , NEPSY

الكلمات الرئيسية