الخصائص السيکوميترية لمقياس التفکير التأملي

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدف البحث الحالي إلي التحقق من بعض الخصائص السيکوميترية لمقياس التفکير التأملي من حيث ثبات وصدق المقياس، کما هدف البحث إلى وضع معايير لمقياس التفکير التأملي؛ حيث تکون المقياس في صورته النهاية من (29) مفردة موزعة علي (5) أبعاد، وتم حساب استجابات المقياس بالاعتماد على تدرج (ليکرت)، واعطت کل إجابة وزنا من 1(نادرا) إلي 5( دائما) ، تم تطبيق المقياس علي عينة بلغت (250) طالب وطالبة من مرحلة التعليم الأساسي. وأشارت نتائج البحث بأنه يتمتع بدرجة عالية من الثبات؛ حيث تم حساب ثبات المقياس بطريقة ألفا کرونباخ وقد بلغت قيمة ألفا (85.)، ويتمتع المقياس بدرجة عالية من الصدق؛ حيث تم التحقق من دلالات الصدق من خلال (أ) صدق الاتساق الداخلي للمقياس وتبين ذلک من خلال حساب معامل الارتباط بين الفقرات والدرجة الکلية  للمقياس  والتي تراوحت بين (305.، 577.)  وجميعها دال عند مستوي دلالة (05.)، (ب) صدق التکوين الفرضي، من خلال حساب الارتباط بين کل بعد والأبعاد الأخرى, وبين کل بعد والدرجة الکلية للمقياس, وکانت جميع معاملات الارتباط موجبة ودالة إحصائياً عند مستوى دلالة (0.05), مما يدل على صدق تکوين فرضى عال، (ج) الصدق العاملي للمقياس وتبين ذلک من خلال حساب تشبعات المفردات علي کل بعد والتي لاتقل (3. ).
وفى ضوء النتائجأوصي الباحثون باستخدام وتطبيق مقياس التفکير التأملي کأداة مقننة للاکتشاف والتنبؤ بمؤشرات الموهبة لطلاب مرحلة التعليم الاساسي
الکلمات المفتاحية: الخصائص السيکوميترية، التفکير التأملي.
The present research aims at verifying some psychometric properties of the reflective thinking scale in terms of its reliability and validity. The present research also aims to set standards for the reflective thinking scale. In its final form, the scale consists of (29) items distributed over (5) dimensions. The possible responses of the scale are measured according to Likert Attitudes Scale, and each answer is assigned a weight from 1 (rarely) to 5 (always). The scale is applied to a sample of (250) male and female students in the basic education stage.
The research results find out that the scale has a high degree of stability since the stability of the scale is measured using Cronbach_Alpha method, and the value of Alpha reaches (0.85). In addition, the scale possesses a high degree of validity, as the indications of  scale validity are verified through three ways demonstrated as follows.(A) The validity of the internal consistency of the scale; the correlation coefficients of items are measured , and the total score for the scale ranges from (0.577_0.305). They are all statistically significant at the level of (0.05). (B) Construct validity; the correlation is calculated between one dimension and another, and also between each dimension and the total score for the scale; this shows that all correlation coefficients are positive and statistically significant at the level of (0.05), indicating a high degree of construct validity. (C) The factorial validity of the scale; the saturations of items on each dimension are measured, and they are no less than (0.3).
In the light of the previous results, researchers recommend using and applying the reflective thinking scale as a standardized tool for discovering and predicting the indicators of giftness of  basic_education students.
Key Words: psychometric properties, reflective thinking.

الكلمات الرئيسية