استخدام نموذج أيديل لحل المشکلات في تدريس مقرر علم النفس والاجتماع لتنمية مهارات التفکير التوليدى واتخاذ القرار لدى طلاب المرحلة الثانوية بالکويت "

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

استهدف البحث الحالي التعرف على فاعلية استخدام نموذج أيديل لحل المشکلات في تدريس مقرر علم النفس والاجتماع لتنمية مهارات التفکير التوليدى واتخاذ القرار لدى طلاب المرحلة الثانوية بدولة الکويت، ولتحقيق هذا الهدف قامت الباحثة بإعداد أدوات البحث من اختبار التفکير التوليدي، واختبار اتخاذ القرار، واختيار عينة البحث من مجموعتين احداهما تجريبية عددها (44)طالب، والأخرى ضابطة وعددها (37) طالب، وکانت أهم نتائج البحث کما يلي:
1-     وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (≤ 0.05) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار مهارات التفکير التوليدي لصالح المجموعة التجريبية".
2-     وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (≤ 0.05) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار القدرة علي اتخاذ القرار لصالح المجموعة التجريبية".
Summary of the research:
The current research aimed at identifying the effectiveness of using the Idel model to solve problems in teaching the psychology and social curriculum to develop obstetric thinking and decision-making skills for high school students in Kuwait, and the research tools consisted of the obstetric thinking test and decision-making test, and the research sample consisted of two groups, one of which is an experimental number of (44) students, and the other was (37) students. The results of the research reached:
1-     There are statistically significant differences at the level of significance (≤ 0.05) between the mean scores of the experimental group and the control group in the post-application to test generative thinking skills in favor of the experimental group < /em>.
2-     There are statistically significant differences at the level of significance (≤ 0.05) between the mean scores of the experimental group and the control group in the post application to test the ability to make a decision in favor of the experimental group < /em>.
 

الكلمات الرئيسية