مستويات التفکير الأخلاقي وعلاقتها بمهارة حل المشکلات لدى طلبة الصف الثالث ثانوي بإدارة تعليم محافظة القنفذة

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدفت الدّراسة إلى التعرف على مستويات التفکير الأخلاقي وعلاقته بمهارة حل المشکلات لدى طلبة الصف الثالث ثانوي بتعليم محافظة القنفذة  ، والتعرف على مهارة حل المشکلات لدى أفراد عينة الدراسة ,والتعرف على  العلاقة بين مستوى التفکير الأخلاقي ومهارة حل المشکلات, والفروق ذات الدلالة الإحصائية بين التفکير الأخلاقي ومهارة حل المشکلات.وقد تکونت عينة الدراسة من (291) طالبا تم اختيارهم بطريقة عشوائية في الفصل الدراسي الأول من العام الدراسي 2018 / 2019،  ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطبيق أداتين: الأولى مقياس مستوى التفکير الأخلاقي وفق نظرية کولبرج من إعداد الباحث فوقية عبد الفتاح (2001), ومقياس مهارة حل المشکلات من إعداد نزيه حمدي (1998) بما يتناسب وأغراض الدراسة ، وقد أظهرت نتائج الدراسة أن مستوى التفکير الأخلاقي  لدى عينة من طلبة الصف الثالث ثانوي بتعليم محافظة القنفذة, بشکل عام جاء بدرجة متوسطة کما أشارت نتائج الدراسة أيضًا إلى أن مقدرة طلبة الصف الثالث ثانوي بتعليم محافظة القنفذة على حل المشکلات جاءت بدرجة متوسطة.
کما أظهرت نتائج الدراسة وجود علاقة طردية موجبة بين مستوى التفکير الأخلاقي ومقدرة الطلبة على حل المشکلات 0
الکلمات المفتاحية : التفکير الأخلاقي , حل المشکلات, طلبة الصف الثالث ثانوي بإدارة تعليم القنفذة.
Abstract:
The study aimed to identify the levels of moral thinking and its relationship to the problem-solving skill of third-grade of secondary education in Al Qunfudah Governoratethe skill of solving problems among the members of the study sample, identifying  the relationship between the level of moral thinking and theproblem-solving skill,  and the statistically significant differences between ethical thinking and theProblem-solving skill.
The sample of the study consisted of (291) students who were randomly chosen in the first semester of the academic year 2018/2019, to achieve the goals of the study of  two tools were applied: The first is a measure of the level of moral thinking according to Kohlberg theory prepared by the researcher Fawkia Abdul-Fattah (2001) And thecriterion of the problem-solving skill, prepared by Nazih Hamdi (1998), as appropriate for the study's purposes, the results of the study showed that the level of moral thinking among a sample of third-grade students in secondary education in Al-Qunfudah Governorate, in general, came with an average degree, the results of the study also indicated that the ability of third-grade students in the AL  Qunfudah education department to solve problems came with a moderate degree
The study results also showed a positive correlation between the level of moral thinking and students' ability to solve problems.

الكلمات الرئيسية