فعالية التعلم المعکوس في تنمية المفاهيم العلمية ومهارات التفکير البصري في مقرر العلوم لدى طلاب المرحلة المتوسطة

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدفت الدراسة للتحقق من أثراستراتيجية التعلم المعکوس في تنمية المفاهيم العلمية ومهارات التفکير البصري في مقرر العلوم لدى طلاب المرحلة المتوسطة ، واستخدم الباحث في الدراسة المنهج التجريبي بالتصميم شبه  التجريبي حيث تم اختيار عينة من طلاب المرحلة المتوسطة بمکتب تعليم بارق مدرسة المغيرة بن شعبة بلغ قوامها (50) طالباً، تم توزيعهم بطريقة عشوائية إلى مجموعتين: المجموعة الضابطة (تدرس بالطريقة الاعتيادية) قوامها ( 25 ) طالب ، والمجموعة التجريبية (تدرس بطريقة التعلم المعکوس) قوامها ( 25 ) طالب ، وتم القياس باستخدام اختبار تحصيلي لقياس المفاهيم العلمية ومهارات التفکير البصري ، حيث تم التحقق من صدقه وثباته، ومن ثمًّ تطبيقه قبلياً وبعدياً على المجموعتين، وباستخدام الأساليب الإحصائية المناسبة تم التوصل إلى مجموعة من النتائج کان من أبرزها: وجود فروق داله إحصائيًا بين متوسطي درجات عينة الدراسة(المجموعة التجريبية)؛ في التطبيق القبلي والتطبيق البعدي لاختبار مفاهيم العلوم للمرحلة المتوسطة ،وجود فروق داله إحصائيًا بين متوسطي درجات عينة الدراسة(المجموعة الضابطة)؛ في التطبيق القبلي والتطبيق البعدي لاختبار مفاهيم العلوم للمرحلة المتوسطة ، وجود فروق داله إحصائيًا بين متوسطي درجات عينة الدراسة(المجموعة التجريبية)؛ في التطبيق القبلي والتطبيق البعدي لاختبار التفکير البصرى للمرحلة المتوسط ، وجود فروق داله إحصائيًا بين متوسطي درجات عينة الدراسة (المجموعة الضابطة ) ؛ في التطبيق القبلي والتطبيق البعدي لاختبار التفکير البصرى للمرحلة المتوسطة ،وفي ضوء هذه النتائج تم تقديم مجموعة من التوصيات أهمها: ضرورة الاهتمام بتدريس مقرر العلوم  لطلاب المرحلة المتوسطة  من خلال استخدام استراتيجية التعلم المعکوس  التي  تيسر للمتعلمين اکتساب الخبرات التعليمية المقدمة لهم، والقدرة على التفکير  والعمل على تحسين العملية التعليمية بصورة عامة، ومقرر العلوم بصورة خاصة.
الکلمات المفتاحية: التعلم المعکوس  – المفاهيم العلمية – مهارات التفکير البصري- المرحلة المتوسطة
The study aimed to verify the effect of the reverse learning strategy on developing scientific concepts and visual thinking skills in the science course for middle school students, and the researcher used in the study the experimental approach in semi-experimental design where a sample of middle school students was chosen in the bariq region of (50) students, they were randomly divided into two groups: the control group (taught using the book) consisted of (25) students, and the experimental group (taught using reverse learning) consisted of (25) students, Measurement was made using an achievement test to measure scientific concepts and visual thinking skills, as its validity and reliability were verified, and then it was applied before and after the two groups, and by using the appropriate statistical methods, a set of results was reached, the most prominent of which were: There are statistically significant differences between the mean scores of the study sample (the experimental group) in the pre-application and post-application to test the concepts of science for the intermediate stage, the presence of statistically significant differences between the mean scores of the study sample (control group) in the pre-application and post-application to test the concepts of science for the intermediate stage, there are statistically significant differences between the mean scores of the study sample (the experimental group); in the pre and post application of the visual thinking test for the intermediate stage, There are statistically significant differences between the mean scores of the study sample (control group) in the pre-application and post-application for the visual thinking test for the intermediate stage, in light of these results, a set of recommendations was presented, the most important of which are: the necessity of paying attention to teaching the science course for middle school students through the use of a reverse learning strategy that facilitates learners to acquire educational experiences presented to them, The ability to think and work to improve the educational process in general, and the science course in particular.
Key words: inverted learning - scientific concepts - and visual thinking skills - middle school

الكلمات الرئيسية