برنامج قائم على الذکاءات المتعددة باستخدام التعليم المدمج لتنمية الأداءات التدريسية لمعلمات الرياضيات بمرحلة التعليم الأساسي بالأردن

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدف البحث الحالي التعرفإلى فاعلية برنامج قائم على الذکاءات المتعددة باستخدام التعليم المدمج لتنمية الأداءات التدريسية لمعلمات الرياضيات بمرحلة التعليم الأساسي بالأردن.
ولتحقق من أهداف البحث تم اختيار عينة تکونت من (20) معلمة من معلمات مادة الرياضيات مقسمة إلى مجموعتين إحداهما تجريبية وعددها(10) معلمات وهي التي درست باستخدام البرنامج القائم على الذکاءات المتعددة، والأخرى ضابطة وعددها(10) معلمات، حيث اعتمدت الباحثة على تصميم المجموعتين لعينة البحث. وتوصلت نتائج البحث إلى:
1)     وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (α ≤05,0) بين متوسطي رتب درجات معلمات المجموعة التجريبية ومعلمات المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي المعرفي للأداءات التدريسية لصالح معلمات المجموعة التجريبية.
2)     وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (α ≤ 0.05) بين متوسطي رتب درجات التطبيق القبلي والبعدي لمعلمات المجموعة التجريبية في الاختبار المعرفي للأداءات التدريسية لصالح التطبيق البعدي.
3)     وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (α ≤05,0) بين متوسطي رتب درجات معلمات المجموعة التجريبية ومعلمات المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لبطاقة ملاحظة الأداءات التدريسية لصالح معلمات المجموعة التجريبية.
4)     وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (α ≤0.05) بين متوسطي رتب درجات التطبيق القبلي والبعدي لمعلمات المجموعة التجريبية في بطاقة ملاحظة الأداءات التدريسية لصالح التطبيق البعدي.
الکلمات المفتاحية: الذکاءات المتعددة-التعليم المدمج-الأداءات التدريسية.
 
Abstract
The aim of the current research is to identify effectiveness Blended Learning Multi – Intelligences Based Program to Develop Jordanian Mathematics’ Teachers of Basic Education Stage’s Teaching Acts.
In order to verify the research objectives, a sample consisting of (20) female teachers was chosen from the mathematics subject, divided into two groups, one is experimental, and there are (10) female teachers, which are studied using the program based on multiple intelligences, and the other is a control (number 10), where the researcher relied on designing Two sets for the research sample. The search results reached:
1)     There was a statistically significant difference at (α ≤ 0.05) between the mean scores for the experimental group parameters and the control group parameters in the post-application of the cognitive test of teaching acts in favor of the experimental group parameters.
2)     There is a statistically significant difference at the level of (α ≤ 0.05) between the mean levels of pre and post application scores for the experimental group parameters in the cognitive test of teaching act in favor of post application.
3)     There is a statistically significant difference at the level (α ≤ 0.05) between the mean scores for the experimental group parameters and the control group parameters in the post application of the teaching act note card in favor of the experimental group parameters.
4)     There is a statistically significant difference at the level of (α ≤ 0.05) between the average levels of pre and post application scores for the experimental group parameters in the note of teaching act in favor of post application.
Key words: multiple intelligences - blended learning – teaching acts

الكلمات الرئيسية