فعالية برنامج مقترح في اللغة العربية قائم على مهارات التعبير الکتابي الإبداعي في تنمية نمط التفکير الأيمن للدماغ وأثره على أساليب التعلم لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

     استهدف البحث تعرّف فعالية برنامج مقترح في اللغة العربية قائم على مهارات التعبير الکتابي الإبداعي في تنمية نمط التفکير الأيمن للدماغ وأثره على أساليب التعلم لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي. وقد توصل البحث إلى عدة نتائج، أهمها:
1-  وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار تورانس لأنماط التفکير والتعليم لصالح التطبيق القبلي بالنسبة للنمط الأيسر ولصالح التطبيق البعدي بالنسبة للنمط الأيمن والمتکامل.
2-  وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية والمجموعة في التطبيق البعدي لاختبار التعبير الکتابي الإبداعي لصالح المجموعة التجريبية.
3-   وجود اختلاف في أساليب تعلم تلاميذ الصف الثاني الإعدادي وفق مقياس کولب لأساليب التعلم.
Abstract
      The aim of the research was to learn the effectiveness of an Arabic language migration program based on the skills of creative written expression in developing the thinking style of the brain and its impact on the learning methods of second grade students. The research has reached several results, the most important of which are:
1-    The presence of a statistically significant difference at the level of (0.01) between the average scores of the experimental group in the tribal and post-application of the Torrance test for the patterns of thinking and education for the tribal application for the left pattern and for the post-application for the right and integrated pattern.
2-    There is a difference of statistical significance at the level of (0.01) between the average scores of students in the experimental group and the group in the post-application to test creative written expression for the benefit of the experimental group.
3-    There is a difference in the methods of learning for the second grade students according to the Kolb scale of learning methods.
 

الكلمات الرئيسية