متطلبات تطبيق الحوکمة الإلکترونيّة في مکاتب التعليم بمدينة الرياض

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدفت الدّراسة إلى التعرّف إلى واقع ومتطلبات تطبيق الحوکمة الإلکترونية في مکاتب التعليم من خلال النظام الإلکتروني (نور)، من وجهة نظر المشرفات التربويات في مکاتب التعليم بمدينة الرياض، واستخدمت الدّراسة المنهج الوصفي المسحي، والاستبانة کأداة لجمع المعلومات وتکوّنت من مجالين، وهما: المجال الأول واقع تطبيق الحوکمة الإلکترونية ، والمجال الثاني: متطلبات تطبيق الحوکمة الإلکترونية ، في مکاتب التعليم بمدينة الرياض، وتکوّن مجتمع الدّراسة من جميع المشرفات التربويات في مکاتب التعليم بمدينة الرياض، والبالغ عددهم (535)مُشرفة تربوية للعام الدراسي1439/1440هـ، وبلغت عينة الدّراسة (150)مُشرفة تربوية، وأظهرت نتائج الدّراسة أن استجابات أفراد عيّنة الدّراسة حول واقع تطبيق الحوکمة الإلکترونية في مکاتب التعليم في مدينة الرياض جاء بدرجة "متوسطة"؛ حيث بلغ المتوسط الحسابي(3,21)، کما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05= α) بين استجابات أفراد عيّنة الدّراسة حول متطلبات توفير (القوانين والأنظمة، الإفصاح والشفافيّة، المساءلة والمحاسبية) في نظام نور، تُعزى لمتغيّريْ (المؤهل الدراسي، سنوات الخبرة في المجال الإشرافي). وقد قدّمت الدّراسة العديد من التوصيات التي يؤمل أن تسهم في تفعيل تطبيق الحوکمة الإلکترونية في مکاتب التعليم من خلال النظام الإلکتروني (نور).
الکلمات المفتاحية: الحوکمة، الحوکمة الإلکترونية، المشرفات التربويات، مدينة الرياض، مکاتب التعليم، نظام نور.
Abstract:
The study aimed to identify the reality and implementation requirements of e-governance in education offices through the electronic System (Noor) from the educational supervisors point of view in education offices at Riyadh city, the study used the descriptive survey approach, and the questionnaire as a study tool for collecting the data and it was consisted of two areas, the first area is the reality of implementing e-governance in in education offices at Riyadh city and the Second area is the implementation  requirements in the education offices in Riyadh city, the study population consisted of all the educational supervisors in the education offices at Riyadh City with a number of (535) educational supervisor for the academic year 1439/1440H, and the study sample was (150) educational supervisor, The study results showed that the study members responses about the reality of implementing e-governance at education offices in Riyadh city came with a "medium" degree where the arithmetic average was (3.21), the results showed also that there were no statistically significant differences at the indication level of (0.05 = α) between the study members' responses about the requirements of providing (laws and regulations, disclosure and transparency, accountability and accounting) in Noor system, according to the variables of (academic qualification, years of experience in supervision field). The study reached to a set of recommendations that hopefully contribute to activate the implementation of e-governance in the education offices through the Electronic System (Noor.(
Key words: governance, e-governance, educational supervisors, Riyadh, education offices, Noor system.

الكلمات الرئيسية