فعالية برنامج تدريبى لتنمية مهارات إدارة الذات وأثره على مفهوم الذات الأکاديمى لدى المضطربين انفعاليا من تلاميذ المرحلة الإعدادية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

     هدفت الدراسة إلى الکشف عن فعالية برنامج لتنمية مهارات إدارة الذات وأثره على مفهوم الذات الأکاديمى لدى المضطربين انفعاليا من تلاميذ المرحلة الإعدادية، وتکونت عينة الدراسة من (30) تلميذة من ذوى الاضطرابات الانفعالية، مقسمة إلى مجموعة تجريبية وتتضمن (15) تلميذة، ومجموعة ضابطة (15) تلميذة. واستخدمت الباحثة الأدوات التالية: مقياس الاضطرابات الانفعالية، مقياس إدارة الذات، مقياس مفهوم الذات الأکاديمى، برنامج تدريبى لتنمية مهارات إدارة الذات. وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية:
1. وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطى رتب درجات المجموعة التجريبية فى القياسين القبلى والبعدى على مقياس إدارة الذات لصالح القياس البعدى.
2. وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطى رتب درجات المجموعة التجريبية ورتب درجات المجموعة الضابطة فى القياس البعدى على مقياس إدارة الذات لصالح المجموعة التجريبية.
3. وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطى رتب درجات المجموعة التجريبية فى القياسيين القبلى والبعدى على مقياس مفهوم الذات الأکاديمى لصالح القياس البعدى.
Abstract
     This study aimed to investigate the effectiveness of training program for developing self-management skills and its impact on academic self-concept of preparatory stage pupils with emotional disorders. The sample of current study consisted of (30) female pupils with emotional disorders in the second grade of preparatory school, divided into two groups: an experimental group which included (15) female pupils, and control group which included (15) female pupils. The study included the following instruments: emotional disorder scale, self-management scale, academic self-concept scale and a training program for developing self-management skills. The results of this study revealed that:
1-  There were significant differences between the mean scores of pre and post measurements for experimental group on self-management scale for post measurements.
2-  There were statistically significant differences between the mean scores of the experimental group and the control group in the post measurement on the self-management scale for the experimental group.
3-  There were significant differences between the mean scores of pre and post measurements for experimental group on academic self-concept scale for post measurements.

الكلمات الرئيسية