مشکلات الأطفال الموهوبين بمدارس الحلقة الأولى من التعليم الأساسي وسبل التغلب عليها على ضوء بعض التجارب العالمية المعاصرة

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدف البحث إلى وضع تصور مقترح  يمکن من خلاله التغلب على مشکلات الأطفال الموهوبين بمدارس الحلقة الأولى من التعليم الأساسي بالاستفادة من بعض التجارب العالمية المعاصرة وذلک من خلال تعرف الإطار المفاهيمي الحاکم للموهبة، وأسس ومبادئ تنميتها، و تعرف أهم التجارب العالمية في مجال تربية الموهوبين، وتحديد نوع وطبيعة المشکلات التي يعاني منها الأطفال الموهوبون في الحلقة الأولى من التعليم الأساسي بمحافظة الدقهلية. واستخدم البحث المنهج الوصفي وتمثلت عينة البحث من 120 معلم بالمدارس التجريبية والمتميزة للغات بالدقهلية وعدد (100) ولي أمر للأطفال الموهوبين، وتوصل البحث للعديد من النتائج، التي جاءت في المرتبة الأولى لترتيب المشکلات منها ما يلي:
أولًا: المشکلات المتعلقة بالمدرسة:
"لا يتم اختيار الأطفال بناءً على تطبيق اختبارات الذکاء" في المرتبة الأولى في ترتيب المشکلات المتعلقة بسياسة المدرسة في الکشف عن الموهوبين واختيارهم.
"يزداد عدد التلاميذ بشکل کبير داخل الفصل الواحد مما يفرض ترکيزاً شديداً على التذکر وليس التخيل في التعليم".
وجاء في المرتبة الأولى في ترتيب المشکلات المتعلقة بالمعلمين ما يلي:
"قلة توفير المعلمين المتخصصين في تعليم الموهوبين بالمدرسة".
"تقصير المدرسة في مشارکة المعلمين دورات تدريبية وورش عمل ومؤتمرات حول الموهوبين".
"عدم معرفة المجتمع المدرسي بسمات وخصائص الموهوبين.
ثانيًا: المشکلات المتعلقة بالإدارة المدرسية
"ضعف العلاقة بين إدارة المدرسة وأسر التلاميذ الموهوبين لمتابعة إنجازاتهم وتطورهم.
"ضعف التواصل بين إدارة المدرسة ورجال الأعمال والمؤسسات الاقتصادية والاجتماعية المختلفة في محافظة الدقهلية للقيام بدورهم في دعم الأنشطة المحققة لتنمية المواهب.
ثالثًا: المشکلات المتعلقة بأسر الأطفال الموهوبين
"تفاخر الأسر بمواهب الطفل أمام الآخرين".
رابعًا: المشکلات المتعلقة بالأطفال الموهوبين أنفسهم:
-ينشد الموهوب إلى الکمال والمثالية والإفراط في محاسبة النفس.
Abstract:
The research aims to find a suggested scenario through which can overcome the problems of the gifted children in the first Stage of basic education by benefiting from the contemporary world experiences by defining the conceptual framework of the gift, the foundations and principles of its development, and determine the type and nature of the problems which the gifted children in the first Stage of basic education in Dakahlia Governorate suffer from. The study used the descriptive method. The study sample consisted of 120 teachers in experimental and distinguished schools for languages ​​and 100 parents for gifted children.
The research reached to several results, which ranked first to the problems rank, including the following:
 First: School Problems:

The student is not chosen according to the application of intelligence tests which related to the school problems in the detection and selection of the gifted.
The number of students increases significantly within the classroom, which needs a strong emphasis on remembering not imagination in education.
In the ranking of problems that related to teachers came the following:

The Lack of the specialized teachers in gifted education.
Shortening of the school in the participation of teachers training courses, workshops and conferences on the gifted.



Second:  The Problems that Related to the School Administration:

The Poor relationship between the school administration and the families of the gifted students to follow up their achievements and development in the parents of gifted children, and Poor communication between the school administration and businessmen. .

Third: Family problems related to gifted children.

 Families boast of the child's talents in front of others.

Fourth: Problems related to gifted children themselves
      The talent seeks perfection, idealism and over-self-accountability

الكلمات الرئيسية