متطلبات ملاءمة مخرجات کلية التربية بالجبيل مع احتياجات سوق العمل السعودي في ظل التحول نحو مجتمع المعرفة

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلفون

المستخلص

هدفت الدراسة الى التعرف على مدى ملائمة مخرجات کلية التربية في الجبيل مع احتياجات سوق العمل السعودي في ظل التحول نحو مجتمع المعرفة. وتمثلت عينة البحث في المشرفات التربويات ومديرات مدارس من إدارة التربية والتعليم في المنطقة الشرقية وخريجات کلية التربية في الجبيل اللاتي تم تعينهن على وظيفة معلمة. وقد اختيرت هذه العينة بطريقة قصدية وبلغ عددهم (144).وتم تطبيق أداة الدراسة المتمثلة في استبانة تم تصميمها من قبل الباحثتين اشتملت على تسع محاور مرتبطة بأدوار المعلمة في ضوء مجتمع المعرفة وأشارت النتائج إلى أن طالبات کلية التربية بالجبيل يمتلکن بدرجة عالية الکفايات المعرفية للمعلمة ودورها کموجه للعملية التعليمية ومهارات استخدام تقنية المعلومات في تيسير عملية التعليم والتعلم. ويمتلکن بدرجة متوسطة مهارات التقويم والإدارة الصفية والخدمة المجتمعية ودورها کمرشدة للتفکير الابداعي وکأخصائية نفسية واجتماعية. لذا فمن الضروري اعادة التفکير في نواحي عديدة من نظام التعليم الحالى فيما يختص بالمعلمين مثل نوع التعليم وکيفية تحسين أداء المعلمات. واعادة النظر في الخطط الخاصة بأعداد المعلم وتطوير عناصر العملية التعليمية بما يتناسب مع متطلبات سوق العمل. وتطوير محتوى برامج اعداد وتدريب المعلم بما يتفق مع مجتمع المعرفة.


 
Abstract
 This research studied the extent to which graduates of Jubail college of education have the qualifications required for Saudi schools and for the intended transformation to the "knowledge society". The sample of the study was deliberately selected and included (144) school supervisors, principals and recently appointed teachers (who are graduates of the College of Education in Jubail) in the Eastern Directorate. Aquestionnaire was developed by the researchers to get the opinions of the sample on the roles of teachers in the transformation to the "knowledge Society". The questionnaire included nine pivots representing these roles.
 The results showed that graduates of the Jubail college of education are highly knowledgeable about teachers' roles as guides to the instructional process and are highly competent in the skills of using instructional technology in facilitating teaching and learning. However, they have moderate levels of the skills of evaluating learning, classroom management and community service. They also have average knowledge of their roles as directors of developing their students' creative thinking and as psychological social counsellors. Accordingly, this study recommends reviewing and developing teacher education programs to cope with the requirements of schools and with the need to develop the "knowledge society

الكلمات الرئيسية