فاعلية برنامج تدريبي قائم على القراءة الإلکترونية الحرة الموجهة في تنمية مهارات القراءة الناقدة والاتجاه نحو القراءة لدى الطلاب معلمي اللغة العربية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى قياس فاعلية برنامج تدريبي قائم على القراءة الإلکترونية الحرة الموجهة في تنمية مهارات القراءة الناقدة والاتجاه نحو القراءة لدى الطلاب معلمي اللغة العربية، وقد استخدم الباحث المنهج شبه التجريبي، وتم بناء بعض المواد التعليمية وأدوات البحث التي تمثلت في استبانة التفضيلات القرائية وقائمة مهارات القراءة الناقدة ودليل المعلم للبرنامج التدريبي واختبار القراءة الناقدة ومقياس الاتجاه نحو القراءة، وتکونت عينة البحث من مجموعة واحدة بلغ عددها 22 طالبًا معلمًا من طلاب اللغة العربية بکلية المعلمين ممن يقضون فترة التدريب الميداني، وکشفت نتائج البحث عن وجود أثر إيجابي کبير للبرنامج التدريبي المقترح في تنمية مهارات القراءة الناقدة والاتجاه نحو القراءة، وأوصى البحث بضرورة استخدام أساليب حديثة لتشجيع الطلاب على القراءة الحرة الموجهة مثل القراءة عبر المدونات وبيئات التعلم الإلکتروني والمکتبات الإلکترونية ... إلخ، وضرورة الاهتمام بتنمية مهارات القراءة الناقدة لدى معلمي اللغة العربية قبل الخدمة وأثناءها.
الکلمات المفتاحية: القراءة الإلکترونية، القراءة الحرة الموجهة، القراءة الناقدة، الاتجاه نحو القراءة.
 
The effectiveness of a training program based on The oriented Free electronic Reading on developing the critical reading skills and the attitudes
 towards reading among Arabic students teachers
 
Dr. Mukhtar Abd Alkhalek Abd Ellah Atia
 
Abstract:
The study aimed at identifying the effectiveness of a training program based on The Oriented Free electronic Reading on developing the critical reading skills and the attitudes towards reading among Arabic students- teachers. The researcher used the semi-experimental method, and built the following educational materials and evaluation tools: the reading preferences survey, a list of critical reading skills, teacher's guide of the training program, a critical reading test, and the measure of the attitudes towards reading. The research sample consisted of one group of 22 teachers of Arabic students in the faculty of teachers who spend the field training period. The results revealed a significant positive impact of the suggested training program on developing critical reading skills and the attitudes towards reading. The research recommended using of modern methods to encourage students for oriented Free reading, such as reading through blogs, e-learning environments, e-libraries, etc., and the need to pay attention to develop critical reading skills among pre-service and pre-service Arabic teachers.
 
Keywords: Electronic reading, Oriented free reading, Critical reading, Attitudes towards reading.
 

الكلمات الرئيسية