التفاعل بين نمطي الدعم (ثابت/ مرن) وأساليب تقديم المحتوي (هرمي/ توسعي ) في الفصول الإفتراضية وأثره علي تنمية مهارات تصميم برمجيات المحاکاه التفاعلية لدي طلاب الدراسات العليا بکلية التربية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

استهدف البحث الحالي دراسة أثر التفاعل بين نمط الدعم  وأسلوب تنظيم المحتوي داخل الفصل الإفتراضي في تنمية مهارات تصميم برمجيات المحاکاه التفاعلية لدي طلاب الدراسات العليا ، تم الإعتماد علي التصميم شبه التجريبي (2x2) بحيث يتضمن التصميم التجريبي متغيرين مستقلين الأول وهونمط الدعم (الثابت / المرن) والثاني أسلوب تنظيم المحتوي (هرمي/ توسعي)، والمتغير التابع مهارات تصميم برمجيات المحاکاه التفاعلية ، تکونت مجموعة البحث من 24 طالب وطالبه بالدبلوم المهني شعبه تکنولوجيا التعلم ، تم توزيعهم عشوائيا علي (4) مجموعات ، تمثلت أدوات البحث في اختبار تحصيلي وبطاقة ملاحظة ، وقد أسفرت نتائج البحث عن وجود فرق ذو دلالة احصائية بين متوسطي رتب درجات طلاب المجموعات التجريبية الأربعه في کل من التحصيل المعرفي والأدائي لمهارات تصميم برمجيات المحاکاه التفاعلية  من خلال الفصل الإفتراضي يرجع للتاثير الاساسي لاختلاف نمط الدعم (الثابت في مقابل المرن) لصالح المجموعة التي درست بنمط الدعم الثابت ، کذلک اشارت النتائج الي وجود فرق ذو دلالة احصائية بين متوسطي رتب درجات طلاب المجموعات التجريبية الاربعه في کل من التحصيل المعرفي والادائي لمهارات تصميم برمجيات المحاکاه التفاعلية من خلال الفصل الإفتراضي يرجع للتاثير الاساسي لاختلاف أسلوب تنظيم المحتوي (الهرمي مقابل التوسعي) لصالح مجموعه تنظيم المحتوي الهرمي، کذلک وجود أثر للتفاعل بين نمطي الدعم (ثابت/ مرن) وأساليب تقديم المحتوي (هرمي/ توسعي ) في الفصول الإفتراضية علي تنمية الجانب المعرفي والادائي لمهارات تصميم برمجيات المحاکاه التفاعلية لدي طلاب الدراسات العليا بکلية التربيةلصالح مجموعة تنظيم المحتوي الهرمي والدعم الثابت.
 
 
 
The Interaction between support patterns (stable/ adaptable ) and content organization styles (Hierarchical/ Elaboration ) in virtual cases and its effect on developing skills of implementing interactive simulation programs for graduated students in faculty of education
 
This research aimed to study the effect of interaction between support patterns and content organization  styles in a virtual class on developing the skills of implementing interactive simulation programs for post graduate students. Semi experimental design (2x2) was used, it included two independent variables ,the first is electronic support pattern (adaptable vs stable ), the second is content organization style (elaborating vs Hierarchical Organization) The dependent variable is the skills of implementing interactive simulation programs for post graduate students , the research sample was 24  of professional diploma students in instructional technology department was randomly distribute into 4 groups , the research tools are an achievement test and observation checklist the research findings reveals that there is a significant difference among the grades means  of  the four experiment groups in the achievement test and observation checklist of implementing interactive simulation programs skills due to the main effect of support patterns(adaptable vs stable),In addition, the results reveals that there is a significant difference among the grades means  of  the four experiment groups in the achievement test and observation checklist of implementing interactive simulation programs skills due to the main effect is content organization style (elaborating vs Hierarchical Organization). Finally there is an effect of interaction support patterns and content organization styles in a virtual class on developing the skills of implementing interactive simulation programs
 

الكلمات الرئيسية