مقومات الإبداع الإداري لدى رؤساء الأقسام الأکاديمية في ضوء مجتمع المعرفة (دراسة ميدانية بجامعة أسيوط)

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلفون

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى ما يلي :
-       التعرف على مقومات الإبداع الإداري لدى رؤساء الأقسام الأکاديمية بجامعة أسيوط في ضوء مجتمع المعرفة ؟
-       وضع تصور مقترح ؛ لتفعيل الإبداع الإداري لدى رؤساء الأقسام الأکاديمية بجامعة أسيوط في ضوء مجتمع المعرفة ؟
وتوصلت الدراسة إلى صياغة تصور مقترح يهدف للنقاط التالية :
-       الوقوف على رؤية مستقبلية تساعد رؤساء الأقسام الأکاديمية على تحقيق أهداف القسم والکلية والجامعة.
-       التوصل إلى أساليب فعالة لمواجهة معوقات الإبداع الإداري لرؤساء الأقسام الأکاديمية.
-       التزام جميع أعضاء القسم بالتعليمات والإجراءات للتغلب على معوقات الإبداع الإداري لرؤساء الأقسام الأکاديمية.
-       وضع قنوات اتصال وتواصل وتعاون مشترک بين جميع أعضاء القسم.
-       صدور قرارات سريعة وفعّالة تساعد في مواجهة معوقات الإبداع الإداري.
-       تعزيز قدرات أعضاء هيئة التدريس بالقسم وإخراج الروح الإبداعية لديهم .
     ويلزم لتنفيذ التصور المقترح ما يلي:
-         التوعية المهنية لأعضاء القسم الأکاديمي : وهي منظومة القيم التي تسود بيئة القسم الأکاديمي ، ومن هذه القيم العمل التعاوني ، والتحقيق والاستقصاء والتطوير المستمر.
-         متطلبات بيئة العمل : أعضاء القسم  في حاجة إلى بيئة عمل تشجعهم على التطوير المهني ؛ لذا لابد من توفير بعض العناصر في بيئة القسم الأکاديمي ؛ من أجل نمو عضو هيئة التدريس وتطوره مهنيا وقد أمکن تقسيمها لقسمين:
-         العوامل الأساسية: وتتضمن الراتب الشهري ، وتوافر المصادر المهنية والتعليمية ، والمهام التعليمية ، التي تعني بعدم تکليف عضو هيئة التدريس بأعمال بعيدة عن تخصصه، والبيئة المادية
-         البنية التحتية: وهى مجموعات تنظيمية تکفل العمل الفعال من قبل رئيس القسم في صنع القرار التربوي
-         اللقاءات بين الفرق من أعضاء هيئة التدريس  ؛ وذلک لتحقيق  هدفين رئيسين هما :التحسين المهني والوقوف على المشکلات التي تواجه القسم، ووضع الحلول المناسبة لها.
Abstract
The current study has aimed at:
-  identifying  the elements of administrative creativity among the heads of the academic departments at  Assiut University  in light of  knowledge society
-  developing  a suggested proposal to activate the administrative creativity for the heads of academic departments at  Assiut  University n light of the knowledge society
The study resulted in the formulation of a suggested proposal which aimed at the following points:
- To identify a prospective vision that helps the heads of the academic departments to achieve the objectives of the department, college and university.
- To find effective methods to address the obstacles of administrative creativity for  the heads of academic departments.
- Commitment of all members of the department to  instructions and procedures to overcome the obstacles of administrative creativity for the  heads of academic departments.
- Developing common channels of communication, contact and cooperation between all members of the department.
- launching quick and effective decisions to help in  addressing the obstacles of administrative innovation.
- Enhancing the capacities of the faculty members of the department and bring out their creative spirit. 
    The implementation of the suggested proposal requires:
- Professional awareness of the members of the academic department: a system of values that prevail in the environment of the academic division, and these values includes: cooperative work, investigation  and continuous development.
- The requirements of the work environment: the members of the department need a working environment that encourages them to professional development, so some elements must be provided in the academic environment; for the growth of the faculty and professional development has been divided into two parts:
- Basic factors: include : salary, availability of professional and educational resources, and educational tasks, which means not to entrust the faculty member with work far from his  specialization, and the physical environment- Infrastructure: organizational groups that ensure the effective work of the head of the department in educational decision-making.
- Meetings between the teams of faculty members, in order to achieve two main goals: professional improvement and identifying the problems  which face the department, and develop appropriate solutions to them

الكلمات الرئيسية