هدفت الدراسة الحالية إلى ما يلي :
- التعرف على مقومات الإبداع الإداري لدى رؤساء الأقسام الأکاديمية بجامعة أسيوط في ضوء مجتمع المعرفة ؟
- وضع تصور مقترح ؛ لتفعيل الإبداع الإداري لدى رؤساء الأقسام الأکاديمية بجامعة أسيوط في ضوء مجتمع المعرفة ؟ وتوصلت الدراسة إلى صياغة تصور مقترح يهدف للنقاط التالية :
- الوقوف على رؤية مستقبلية تساعد رؤساء الأقسام الأکاديمية على تحقيق أهداف القسم والکلية والجامعة.
- التوصل إلى أساليب فعالة لمواجهة معوقات الإبداع الإداري لرؤساء الأقسام الأکاديمية.
- التزام جميع أعضاء القسم بالتعليمات والإجراءات للتغلب على معوقات الإبداع الإداري لرؤساء الأقسام الأکاديمية.
- وضع قنوات اتصال وتواصل وتعاون مشترک بين جميع أعضاء القسم.
- صدور قرارات سريعة وفعّالة تساعد في مواجهة معوقات الإبداع الإداري.
- تعزيز قدرات أعضاء هيئة التدريس بالقسم وإخراج الروح الإبداعية لديهم . ويلزم لتنفيذ التصور المقترح ما يلي: - التوعية المهنية لأعضاء القسم الأکاديمي : وهي منظومة القيم التي تسود بيئة القسم الأکاديمي ، ومن هذه القيم العمل التعاوني ، والتحقيق والاستقصاء والتطوير المستمر. - متطلبات بيئة العمل : أعضاء القسم في حاجة إلى بيئة عمل تشجعهم على التطوير المهني ؛ لذا لابد من توفير بعض العناصر في بيئة القسم الأکاديمي ؛ من أجل نمو عضو هيئة التدريس وتطوره مهنيا وقد أمکن تقسيمها لقسمين:
- العوامل الأساسية: وتتضمن الراتب الشهري ، وتوافر المصادر المهنية والتعليمية ، والمهام التعليمية ، التي تعني بعدم تکليف عضو هيئة التدريس بأعمال بعيدة عن تخصصه، والبيئة المادية
- البنية التحتية: وهى مجموعات تنظيمية تکفل العمل الفعال من قبل رئيس القسم في صنع القرار التربوي
- اللقاءات بين الفرق من أعضاء هيئة التدريس ؛ وذلک لتحقيق هدفين رئيسين هما :التحسين المهني والوقوف على المشکلات التي تواجه القسم، ووضع الحلول المناسبة لها.
Abstract The current study has aimed at:
- identifying the elements of administrative creativity among the heads of the academic departments at Assiut University in light of knowledge society
- developing a suggested proposal to activate the administrative creativity for the heads of academic departments at Assiut University n light of the knowledge society
The study resulted in the formulation of a suggested proposal which aimed at the following points:
- To identify a prospective vision that helps the heads of the academic departments to achieve the objectives of the department, college and university.
- To find effective methods to address the obstacles of administrative creativity for the heads of academic departments.
- Commitment of all members of the department to instructions and procedures to overcome the obstacles of administrative creativity for the heads of academic departments.
- Developing common channels of communication, contact and cooperation between all members of the department.
- launching quick and effective decisions to help in addressing the obstacles of administrative innovation.
- Enhancing the capacities of the faculty members of the department and bring out their creative spirit. The implementation of the suggested proposal requires:
- Professional awareness of the members of the academic department: a system of values that prevail in the environment of the academic division, and these values includes: cooperative work, investigation and continuous development.
- The requirements of the work environment: the members of the department need a working environment that encourages them to professional development, so some elements must be provided in the academic environment; for the growth of the faculty and professional development has been divided into two parts:
- Basic factors: include : salary, availability of professional and educational resources, and educational tasks, which means not to entrust the faculty member with work far from his specialization, and the physical environment- Infrastructure: organizational groups that ensure the effective work of the head of the department in educational decision-making.
- Meetings between the teams of faculty members, in order to achieve two main goals: professional improvement and identifying the problems which face the department, and develop appropriate solutions to them
الضبع, رباح رمزى, & الضبع, رياح رمزى. (2018). مقومات الإبداع الإداري لدى رؤساء الأقسام الأکاديمية في ضوء مجتمع المعرفة (دراسة ميدانية بجامعة أسيوط). مجلة کلية التربية بالمنصورة, 104(2), 537-604. doi: 10.21608/maed.2018.165122
MLA
رباح رمزى الضبع; رياح رمزى الضبع. "مقومات الإبداع الإداري لدى رؤساء الأقسام الأکاديمية في ضوء مجتمع المعرفة (دراسة ميدانية بجامعة أسيوط)". مجلة کلية التربية بالمنصورة, 104, 2, 2018, 537-604. doi: 10.21608/maed.2018.165122
HARVARD
الضبع, رباح رمزى, الضبع, رياح رمزى. (2018). 'مقومات الإبداع الإداري لدى رؤساء الأقسام الأکاديمية في ضوء مجتمع المعرفة (دراسة ميدانية بجامعة أسيوط)', مجلة کلية التربية بالمنصورة, 104(2), pp. 537-604. doi: 10.21608/maed.2018.165122
VANCOUVER
الضبع, رباح رمزى, الضبع, رياح رمزى. مقومات الإبداع الإداري لدى رؤساء الأقسام الأکاديمية في ضوء مجتمع المعرفة (دراسة ميدانية بجامعة أسيوط). مجلة کلية التربية بالمنصورة, 2018; 104(2): 537-604. doi: 10.21608/maed.2018.165122