دور التعليم الريادي في تحقيق رؤية المملکة العربية السعودية (2030)

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدفت الدراسة التعرف إلى دور التعليم الريادي في تحقيق رؤية المملکة العربية السعودية (2030)، ولتحقيق أهداف الدراسة جرى استخدام المنهج الوصفي التحليلي، وکانت أداة الدراسة عبارة عن استبانة، طُبقت على عينة بلغت (37) من القيادات الفکرية والتربوية بالجامعات السعودية، وأظهرت نتائج الدراسة أن أهمية التعليم الريادي في الجامعات السعودية لتحقيق الرؤية الوطنية (2030) جاء أعلى من المتوسط، وتبين أن مستوى مساهمة الخطط الاستراتيجية للجامعات السعودية في التعليم الريادي في تحقيق رؤية المملکة العربية السعودية (2030) للتعليم العالي متوسطاً، وتبين أن هناک عدة متطلبات لنجاح التعليم الريادي في الجامعات السعودية أهم هذه المتطلبات تبني سياسات تتعلق بالتقنيات الحديثة في مجالات متعددة أهمها العمل والاستثمار والجودة والاتصال، وبناء مجمعات التکنولوجيا، واستيعاب کافة التقنيات الحديثة، وجاء مستوى المعوقات والتحديات التي تحد من فاعلية التعليم الريادي في تحقيق رؤية المملکة للتعليم العالي (2030) مرتفعاً، وکانت أکثر هذه المعوقات تبدل القيادات بالجامعة مع الافتقار إلى نماذج العمل المؤسسي في إدارة وتشغيل وتوظيف التعليم الريادي لخدمة رؤية المملکة 2030، والعوائق الإدارية والتنظيمية في الجانب التشريعي والتنفيذي. کما تبين من النتائج أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α ≤ 0.05) بين استجابات المبحوثين حول دور التعليم الريادي في تحقيق رؤية المملکة العربية السعودية (2030) للتعليم العالي تعزى لمتغير العمل الحالي، والجنس، وسنوات الخبرة، ومکان آخر مؤهل علمي.
وفي ضوء نتائج الدراسة أوصى الباحثان برفع مستوى التعاون بين الجامعات السعودية لنقل الخبرات ومحاکاة التجارب الناجحة في التعليم الريادي، وأهمية تبني فلسفة وسياسات التعليم الريادي في الجامعات السعودية، واستغلال کافة الإمکانات المتاحة بطرق مثالية، ليتسنى الاستغلال الأمثل للموارد، وتحسين مخرجات التعليم العالي.
الکلمات المفتاحية:- التعليم الريادي – رؤية المملکة العربية السعودية (2030).
 
The role of entrepreneurship education in achieving the vision of Saudi Arabia (2030)
The study aims at shedding the light on the role of the entrepreneurial education in achieving the vision of Saudi Arabia (2030). The researchers use the descriptive analytic methodology to fulfill the objectives of the study. The tool of the study is a questionnaire which was applied on (37) leader Intellectual at different Saudi universities. The findings of the study showed: the importance of entrepreneurial education for achieving the national vision (2030) is above average, the contribution of Saudi universities in developing entrepreneurial education is moderate. The study, also, proved that the success of entrepreneurial education depends on some requirements: following new policies of developed techniques in the field of labor, investment, quality and telecoms; building technological complexes, and accommodating all modern technologies. in addition, the average of obstacles and challenges that reduce the effect of entrepreneurial education in achieving the vision of Saudi Arabia (2030) is too high. These challenges include the continuous change in leaderships at universities, the weak institutional work samples of activating and managing the entrepreneurial education,  as well as the administrative obstacles in the legislative and executive aspects.
Despite of having different genders, experiences, occupations, places of work and specializations; the study recorded  no differences  with statistical indications at the point (α≤ 0.05) between the views of the study population about the role of entrepreneurial education in achieving the vision of Saudi Arabia (2030).
Based on the study findings, the researchers recommend raising the cooperation between Saudi universities to exchange experiences, enhancing the role of entrepreneurial education at Saudi universities, investing all possible resources in order to improve the outcomes of higher education.
Key worlds: entrepreneurial education, vision of Saudi Arabia (2030).

الكلمات الرئيسية