الاتزان الانفعالي وعلاقته بأسلوب قضاء وقت الفراغ لدى الطلاب الجانحين وغير الجانحين في مدينة جدة

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدفت الدراسة إلى :التعرف على العلاقة بين الاتزان الانفعالي وأسلوب قضاء وقت الفراغ لدى الجانحين وغير الجانحين من طلاب المرحلة الثانوية في مدينة جدة, واتبعت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي المقارن، وقام الباحث بتصميم استبانة لتحقيق أهداف الدراسة ، وتکونت الأداة من جزئيين: مقياس الاتزان الانفعالي و استمارة بيانات حول أسلوب قضاء وقت الفراغ (من إعداد الباحث)، حيث تم استخدام معامل ارتباط بيرسون، لحساب صدق الأداة، ومعامل کرونباخ – ألفا لحساب ثبات الأداة. والتکرارات والنسب المئوية للتعرف على الخصائص الديموغرافية للعينة. واختبار ت. للکشف عن مستوى دلالة الفروق الإحصائية لمتوسطات استجابات أفراد عينة الدراسة .واختبار تحليل الانحدار البسيط .
 وقد توصلت الدراسة الى مجموعة من النتائج کان من أبرزها: وجود علاقة ارتباطية ضعيفة دالة إحصائياً عند مستوى معنوي0,01 بين الاتزان الانفعالي وأسلوب قضاء وقت الفراغ لدى الطلاب الجانحين في المرحلة الثانوية بمدينة جدة , کما أن هناک علاقة ارتباطية متوسطة دالة إحصائياً بين الاتزان الانفعالي وأسلوب قضاء وقت الفراغ لدى الطلاب غير الجانحين في المرحلة الثانوية بمدينة جدة , حيث يمکن التنبؤ بأسلوب قضاء وقت الفراغ من خلال حالة الاتزان الانفعالي .
 وفي ضوء هذه النتائج تم تقديم مجموعة من التوصيات ومن أهمها: العمل على رفع الاتزان الانفعالي  لدى الطلاب الجانحين لما له من أثر کبير في أسلوب قضاء وقت الفراغ من خلال برامج ارشادية مقننة، و تکليف الطلاب بأنشطة علمية ومشارکتهم بالفعاليات في المدرسة والأنشطة المختلفة  لتنمية  ذاتهم وتکوين اتجاه إيجابي لديهم.
Abstract
The study aimed to identify the relationship between emotional equilibrium and the method of spending free time among delinquents and non-delinquents in high school in Jeddah city. The study followed the comparative descriptive approach. The researcher designed a questionnaires to achieve the goals of the study. The methods consisted of two parts: the emotional equilibrium scale and data form centered on leisure time. Pearson correlation coefficient was used to calculate instrument validity, and Cronbach-alpha coefficient was used to calculate instrument reliability. Duplication and percentages to identify the demographic characteristics of the sample. T test to reveal about the level of significance of the statistical differences for the mean of the responses of the study sample individuals and simple regression analysis test.
The study reached a set of results, the most prominent of which were a weak correlation relationship statistically significant at a level of 0,01 between emotional equilibrium and the style of spending free time among delinquent students in high school in Jeddah. There is an intermediate correlational relationship statistically significant between emotional equilibrium and a method spending free time for non-delinquent students in high school in Jeddah where the style of spending free time can be predicted through a state of emotional poise.
In light of these results, a set of recommendations were presented, the most important of which are raising the emotional balance among delinquent students because of its great impact on the style of spending free time through inductive program, assigning students to scientific activities and encouraging them to participate in various school activities to develop themselves and to gain them positive tendency.

الكلمات الرئيسية