التفکير الناقد وعلاقته بالمسؤولية الاجتماعية لدى الطلاب الموهوبين في محافظة المخواة

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدفت الدّراسة إلى الکشف عن توفر مهارة التفکير الناقد ودرجة المسؤولية الاجتماعية لدى الطلاب الموهوبين في محافظة المخواة، والکشف عن العلاقة بينهما، بالإضافة إلى الکشف عن دلالة الفروق الإحصائية في درجات التفکير الناقد  والمسؤولية الاجتماعية التي قد تُعزى للصف الدراسي  والجنس، ولتحقيق أهداف الدّراسة تم استخدام المنهج الوصفي في صورته الارتباطية، وتکوّن مجتمع الدّراسة من جميع الطلاب والطالبات الموهوبين في المرحلة الثانوية بمحافظة المخواة في الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 1439/1440هــ، حيث بلغ عددهم (122) طالباً وطالبة، تم أخذهم بالحصر الشامل فکانت الإجابات الراجعة (68) طالباً وطالبة فتم اختيارهم عينة لهذه الدّراسة.
 وقد تم استخدام مقياس  التفکير الناقد(لکورنيل) المقنن على البيئة السعودية (الزهراني 2017).
کما قام الباحث ببناء مقياس للمسؤولية الاجتماعية بلغ عدد فقراته (30) فقرة توزّعت على أربعة أبعاد، وتم التأکد من صدق المقياسين وثباتهما؛ وتوصلت النتائج عن وجود درجة عالية في التفکير الناقد بلغت قيمة متوسطها الحسابي (48.05/71) بأهمية نسبية (67.67%)، وجاءت مهارة الاستنباط بالرتبة الأولى بمتوسط حسابي بلغ (11.26/14) بدرجة عالية بأهمية نسبية (80.42%) ثم مهارة الاستقراء(16.33/23) بدرجة عالية بأهمية نسبية (71%) ثم مهارة الافتراضات (6.67/10) بدرجة عالية بأهمية نسبية (66.7%) وبالرتبة الأخيرة مهارة المصداقية (13.79/24) بدرجة عالية بأهمية نسبية(57.45%) وتبين وجود درجة عالية في المسؤولية الاجتماعية بلغت قيمة متوسطها (4.04)؛ حيث کانت على ترتيبها: المسؤولية الاجتماعية الوطنية بدرجة عالية جداً، بلغت قيمة متوسطها الحسابي(4.20) ثم المسؤولية الدينية والأخلاقية بدرجة عالية (4.07) والمسؤولية الذاتية (4.05) بدرجة عالية، والمسؤولية الجماعية(3.83) بدرجة عالية. وتبين عدم وجود فروق ذات دلالّة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0.05≥ a) بين متوسطات تقدير درجات التفکير الناقد والمسؤولية الاجتماعية وفقاً للجنس والصف الدراسي بإستثناء مهارات الاستنباط لصالح الثالث الثانوي والثاني الثانوي مقابل الأول الثانوي  ومهارات الافتراضات لصالح الثالث الثانوي مقابل الثاني الثانوي و الثاني الثانوي مقابل الأول الثانوي. کما تبين وجود علاقة ارتباطية بين المتغيرين بلغت (0.65). وتراوحت قيم معاملات الإرتباط بين المسؤولية الاجتماعية وأبعاد التفکير الناقد  من (0.44- 0.71) وبين التفکير الناقد  و أبعاد المسؤولية الاجتماعية من (0.55- 0.69) .
الکلمات المفتاحية: التفکير الناقد ، المسؤولية الاجتماعية، الطلاب الموهوبين، محافظة المخواة
Abstract
Critical Thinking and its Relationship with the Social Responsibility of Gifted Students in Al-Makhwah Governorate "
  
The study aimed to reveal the degree of critical thinking and the degree of social responsibility among talented students in Al-Makhwah governorate, and revealing the relationship between critical thinking and social responsibility degree, and also reveal the significance of statistical differences in the degrees of critical thinking and social responsibility that may be attributed to the Grad and sex, and to achieve the objectives of the study has followed the descriptive method, The study population consisted of all gifted students in secondary school in Al-Makhwah governorate in the second semester of the academic year 1439/1440 AH, where they numbered (122) students. The sample of the study consisted of (68) students. A randomly selected, Cornell's Critical Thinking Scale was used which consisted of (71) items distributed in four dimensions (Extrapolation, credibility, inference, and assumptions). The results revealed a high degree of critical thinking with a mean value of (48.05 / 71) with relative importance (67.67%). inference Skills in the first rank  with an arithmetic average of (11.26 / 14) degree Relative importance (80.42%) and Extrapolation skill (16.33 / 23) with high relative importance (71%) and assumptions skill (6.67 / 10) high degree of relative importance (66.7%) and last rank credibility skill (13.79 / 24) Medium Relative importance (57.45%) , and also a high degree of social responsibility with an average value of (4.04) where it was ranked: National Social Responsibility with a very high value, with an average of (4.20), then a high religious and moral responsibility (4.07) and self-responsibility ( 4.05) high degree, and collective responsibility (3.83) high degree. There were no statistically significant differences at the level of significance (α≤0.05) between the averages of estimating critical thinking degrees and social responsibility according to sex and grade, with the exception of inference skills in favor of third secondary class  and Second secondary Class versus  first secondary and assumptions skills in favor of third secondary versus second secondary Class, and also  correlation between the two variables was found (0.65). The correlation coefficients between social responsibility degree and critical thinking dimensions ranged from (0.44 - 0.71) to critical thinking and social responsibility degree dimensions from (0.55 - 0.69.)
Keywords: Critical Thinking, Social Responsibility, Gifted Students, Makhwah Governorate
 

الكلمات الرئيسية