فاعلية نموذج بايبي فى علاج الضعف القرائي لدى تلاميذ الصف السادس

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى الکشف عن فاعلية نموذج بايبي في علاج الضعف القرائي لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي. وتحقيقا لأهداف الدراسة استخدم الباحث المنهج شبه التجريبي، وتکونت عينة الدراسة من (51) تلميذًا من تلاميذ الصف السادس الابتدائي، تم تقسيمهم إلى مجموعتين إحداهما تجريبية تکونت من (25) تلميذًا وقد درست الوحدة المختارة (الوعي الصحي) وفقًا لنموذج بايبي، والأخرى ضابطة مکونة من (26) تلميذًا وقد درست بالطريقة المعتادة، وتمثلت أدوات الدراسة في اختبار تحصيلي. وبعد التطبيق تم التوصل إلى عدة نتائج أهمها فاعلية نموذج بايبي بشکل عام في علاج الضعف القرائي لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي؛ وذاک نظرًا لوجود فروق ذات دلاله إحصائية بين متوسطي درجات التلاميذ في المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي لاختبار مهارات القراءة ولصالح المجموعة التجريبية. وکذا وجود تأثير کبير لاستخدام نموذج بايبي في علاج الضعف القرائي لدى تلاميذ المجموعة التجريبية. وفي ضوء هذه النتائج قدم الباحث مجموعة من التوصيات والمقترحات.
ABSTRACT
This Study aimed at detecting the effectiveness of the Bybee Model in treatment of reading impairment for sixth grade pupils. In order to achieve the objectives of Study, the researcher used the Semi-Experimental Method. The sample consisted of (51) sixth graders who were divided into two groups, one of which consisted of (25) pupils. The selected unit (health awareness) was teached according to the Bybee Model, and the other group consisted of (26) pupils who have been teached in the ordinary method, The Study tools were the achievement test.The Study has concluded several results, the most important of which was the effectiveness of the Bybee Model in the treatment of reading impairment for the sixth grade pupils. The Study revealed that there were statistically significant differences between the average scores of pupils in the experimental and controlling groups in the post-test of reading skills and for the experimental group.Use of the Bybee Model has also a significant impact on treating reading impairment among pupils of the experimental group.In ligt of the previous findings,the researcher developed a number of Recommendations and suggestions.

الكلمات الرئيسية