فاعلية إستراتيجية تآلف الأشتات في تنمية مهارات التذوق الأدبي والتفکير الإبداعي لدى طالبات الصف الثالث المتوسط.

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على فاعلية استراتيجية تآلف الأشتات في تنمية مهارات التذوق الأدبي والتفکير الإبداعي لطالبات الصف الثالث المتوسط. ولتحقيق الهدف تم إعداد قائمتين لمهارات التذوق الأدبي والتفکير الإبداعي المناسبة لطالبات الصف الثالث المتوسط، وتم إعداد اختبارين لقياس هذه المهارات، کما تم إعداد دليلي المعلمة والطالبة للتدريس وفق استراتيجية تآلف الأشتات. واستخدمت الدراسة المنهج التجريبي ذا التصميم شبه التجريبي، وتکونت عينة الدراسة من أربعين طالبة من طالبات الصف الثالث المتوسط، تم تقسيمهن إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية وعددها عشرون طالبة درست باستراتيجية تآلف الأشتات، ومجموعة ضابطة وعددها عشرون طالبة درست بالطريقة المعتادة. واُستخدم لتحليل النتائج أساليب ومعالجات إحصائية منها: المتوسط الحسابي، والانحراف المعياري، واختبار "ت"  لمقارنة متوسطي مجموعتين مستقلتين ومتجانستين، ومعادلة حساب حجم تأثير المتغير المستقل. وتوصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0,05) بين متوسطي درجات الطالبات اللاتي درسن باستراتيجية تآلف الأشتات ودرجات الطالبات اللاتي درسن بالطريقة الاعتيادية في الاختبار البعدي لمهارات التذوق الأدبي (الألفاظ، الأفکار والعاني، الصور الأدبية والأخيلة، العاطفة، الموسيقا) والمهارات مجتمعة لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0,05) بين متوسطي درجات الطالبات اللاتي درسن باستراتيجية تآلف الأشتات ودرجات الطالبات اللاتي درسن بالطريقة الاعتيادية في الاختبار البعدي لمهارات التفکير الإبداعي (الطلاقة، المرونة، الأصالة، التفاصيل) والمهارات مجتمعة لصالح المجموعة التجريبية. وفي ضوء نتائج الدراسة تم تقديم مجموعة من التوصيات والمقترحات.
 
 
 
 
 
Abstract
 
     The aim of the study was to identify the effectiveness of the strategy for the integration for the integration of Diasporas (Synectics) in developing the skills of literary taste and creative thinking for the third grade students.
To achieve the goal, two lists of skills of literary taste and creative thinking were prepared suitable for third grade Intermediate female students, two tests were conducted to measure these skills. The teacher's and student's guides were also prepared according to the strategy of integration of diasporas (Synectics)The study used the experimental approach with semi-experimental design. The study sample consisted of forty female students from the Intermediate female students, They were divided into two groups: an experimental group of twenty female students studied the strategy of integration of diasporas (Synectics), and a control group and number twenty female students studied in the usual way.
Results analysis used statistical and processors methods, including Arithmetic average, standard deviation, t- test to compare between two independent and homogeneous groups, and Cohen (d) to calculate the independent variable effect size. The study reached the following results:There were statistically significant differences at the level of (0,05) among the average scores of the female students who studied the strategy of integration of diasporas (Synectics), and the grades of the female students who studied the usual way in the post-test of literary taste skills(Words, ideas, meanings, literary images, fantasies, emotion, music) and skills combined for the benefit of the experimental group, and presence of statistically significant differences at the level of (0,05) among the average grades of female students who studied the strategy of integration of diasporas (Synectics) and the grades of female students who studied by the usual way in the post-test skills of creative thinking (Fluency, flexibility, originality, details) and skills combined for the benefit of the experimental group. In light of the results of the study, a number of recommendations and proposals were presented.
 

الكلمات الرئيسية