فاعلية استراتيجية العصف الذهني في تدريس مادة الأدب في تنمية مهارات التذوق الأدبي لدى طالبات المرحلة الثانوية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى تحديد مهارات التذوق الأدبي الواجب تنميتها لدى طالبات الصف الثاني الثانوي، والوقوف على أثر فاعلية استراتيجية العصف الذهني في تنمية مهارات التذوق الأدبي لدى طالبات الصف الثاني الثانوي.، واستخدمت الدراسة الحالية  المنهج التجريبي القائم على  التصميم شبه التجريبي،  وتکونت عينة الدراسة من (41) طالبة من طالبات الصف الثاني الثانوي الأدبي للعام الدراسي 1436/1437هـ مقسمة إلى مجموعتين إحداهما تجريبية، والأخرى ضابطة، وتمثلت أدوات الدراسة وموادها في قائمة بمهارات التذوق الأدبي، واختبار مهارات  التذوق الأدبي، ودليل المعلمة، ودليل الطالبة، لتطبيق الدراسة وفق استراتيجية العصف الذهني، واستخدمت الباحثة الوسائل لإحصائية  المناسبة لطبيعة الدراسة، وبعد اجراء التحليلات الإحصائية توصلت الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى (0.05 ) بين متوسط درجات المجموعتين التجريبية (بإتباع استراتيجية العصف الذهني) والضابطة (بإتباع الطريقة التقليدية) في الاختبار البعدي لقياس مهارات التذوق الأدبي لدى طالبات الصف الثاني الثانوي لصالح المجموعة التجريبية، توجد فروق دالة إحصائياً عند مستوى (0.05 )بين متوسط درجات المجموعة التجريبية (بإتباع استراتيجية العصف الذهني) في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار قياس مهارات التذوق الأدبي لدى طالبات الصف الثاني الثانوي، لاستراتيجية العصف الذهني أثر واضح في تنمية مهارات التذوق الأدبي لدى طالبات الصف الثاني الثانوي، وکان أبرز التوصيات التي تم التوصل اليها:  اختيار النصوص الأدبية للطالبات في ضوء مهارات التذوق الأدبي المناسبة، تضمين المقررات أنشطة تعلم من شأنها أن تنمي مهارات التذوق الأدبي، ـإعداد برامج ودورات تهدف إلى تدريب المعلمات على استخدام الاستراتيجيات الحديثة بشکل عام واستراتيجية العصف الذهني بشکل خاص.
 
 


 
Abstract
the current study aimed to determining the literature palatalizing skills which be developed in the second. Secondary stage students, examining the effect of the brainstorming effectiveness in developing the literature sense to the second secondary stage students. The current study used the Empirical method which stand on the semi empirical design, the study sample formed from (41) students from the second secondary stage students.  the study martials and subjects represented  in the list of  literature sense skills , examining the literature sense skills , teacher guide , students guide , to apply this study according to the brainstorming strategy , the researcher used the suitable  statistical martials for the study nature. After statistical analysis the study reached to:   There is a  statistical significant differences in the level of   (  0.05) among the marks mean of the two experimental groups(by following the strategy of brainstorm) the controlling (following the tradition way) in the posterior exam to measure the  literature sense skills of the second secondary stage students .There is There is a  statistical significant differences in the level of  (  0.05) among the marks mean of the two experimental groups (by following the strategy of brainstorm)in the priori and posterior for the  literature sense skills of the second secondary stage students.  There is a clear effectiveness of brainstorming strategy in developing the literature sense skills of the second secondary stage students. The most important recommendation reached to:  Choosing the literature texts of the students in the suitable light of the literature sense skills. Inserting some activates which can develop the literature sense skills among the curriculum. Preparing a programs and courses aimed to train teachers on using the modern strategies in general and brainstorming strategy especially.  
 
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية