أثر مدخل التطبيقات العملية لمادة الرياضيات لتلاميذ المرحلة الإعدادية على التحصيل والتفکير الناقد

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى دراسة أثر مدخل التطبيقات العملية على تنمية التحصيل الدراسي، ومهارات التفکير الناقد لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية، وتکونت عينة البحث من (80) تلميذ من تلاميذ الصف الأول الإعدادي بمدرستين من مدارس إدارة طلخا التعليمية، موزعين على مجموعتين إحداهما تجريبية، وعدد تلاميذ کلا منهما (40) تلميذ، ولتحقيق هدف البحث أعد الباحث ثلاثة اختبارات أحدهم لقياس التحصيل في وحدتي (الحدود والمقادير الجبرية، والهندسة والقياس)، وآخر لقياس مهارات التفکير الناقد العام، وثالث لقياس مهارات التفکير الناقد في الرياضيات، وتم تطبيق اختباري مهارات التفکير الناقد على مجموعتي البحث قبليا للتأکد من تکافؤ المجموعتين في إجراء عمليات التفکير الناقد، واستخدام مهاراته، کما تم التأکد من تکافؤ المجموعتين قبليا في الجانب التحصيلي من خلال حساب متوسط الدرجات التي حصل عليها التلاميذ في اختبار مادة الرياضيات للعام السابق، وتم تطبيق أدوات البحث الثلاث بعديا على تلاميذ المجموعتين للتأکد من أثر المدخل المقترح، وأسفرت النتائج التي تم الحصول عليها إلى الآتي:
    وجود أثر لمدخل التطبيقات العملية لمادة الرياضيات في تنمية التحصيل لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي.
    عدم وجود أثر لمدخل التطبيقات العملية التدريسي لمادة الرياضيات في تنمية مهارات التفکير الناقد العام – التي تم تحديدها - لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي، ووجود أثر في تنمية مهارة واحدة فقط هي: مهارة معرفة الافتراضات.
    وجود أثر لمدخل التطبيقات العملية التدريسي لمادة الرياضيات في تنمية مهارات التفکير الناقد في الرياضيات – التي تم تحديدها - لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي.
    وجود علاقة ارتباطية طردية (أو موجبة) دالة عند مستوى (05,0 αM)بين درجات تلاميذ المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي لکل من اختباري مهارات التفکير الناقد العام، والخاص بالرياضيات.
وفي ضوء تلک النتائج أوصى الباحث بضرورة استخدام مدخل التطبيقات العملية التدريسي کأحد المداخل الحيوية لتدريس مادة الرياضيات لما له من أثر إيجابي يدفع إلى إکساب التلاميذ مجموعة متنوعة من المعارف التي يمکنهم استخدامها في تنمية العديد من المهارات الحياتية، والمعاملات الرياضياتية.
الکلمات المفتاحية: التطبيقات العملية، التحصيل، التفکير الناقد، التفکير الناقد العام، التفکير الناقد في الرياضيات.
Abstract
The objective of the current research aimed to investigate the practical applications’ impact of mathematics for the preparatory school’s pupils in developing the academic achievement level, and the critical thinking skills in the subject.
The sample consisted of (80) male pupils in the first preparatory grade in two schools in Talkha Educational Administration. They were divided into two groups; the first is an experimental one includes (40) male pupils, and the control group includes (40) male pupils.
The researcher prepared three tests to portray his view by convincing. One of them is to measure the degree of achievement in the units of (algebraic terms and expressions, geometry and measurement), the second is to measure the public critical thinking skills, and the final is to measure the critical thinking skills in mathematics. The critical thinking tests were applied upon the pupils of the two research groups, in advance to ascertain the equivalence of the two groups in the procedure of the processes of the critical thinking, and the use of its՚ skills and the ascertainment of the two research groups’ equivalence in the pre-post achievement of mathematics subject was obtained by calculating the average grades of the pupils in the achievement of mathematics subject in the previous year.
The three research tools were applied upon the pupils of the two research groups post-test to verify the impact of the proposed teaching approach. The research’s results revealed the following:
1-    The impact of the approach of practical applications of mathematics in developing the degree of achievement in mathematics subject in the first-grade preparatory school pupils.
2-    There is no impact of the approach of practical applications of mathematics in the development of the specified public critical thinking skills for the first-grade preparatory school pupils, but this impact exists in one of these specified skills; which is the assumes recognizing.
3-    The impact of the approach of practical applications of mathematics in the development of the specified critical thinking skills in mathematics for the first-grade preparatory school pupils.
4-     There is a significant correlation (positive or direct) between the scores of the experimental group pupils in the
post-application of both the public critical thinking skills test and the mathematical critical thinking skills test at the level of (α M 0.05).
In light of these results, the researcher recommended the use of the practical application approach of teaching mathematics as one of the vital approaches of teaching mathematics because of its positive impact in providing pupils with different knowledge and in improving their use of many different skills.
Keywords: practical applications, achievement, critical thinking, public critical thinking, critical thinking in mathematics.

الكلمات الرئيسية