فاعلية خرائط المفاهيم في تنمية مهارات الإملاء لدى طلاب المرحلة المتوسطة

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

العنوان: فاعلية خرائط المفاهيم في تنمية مهارات الإملاء لدى طلاب المرحلة المتوسطة
     هدفت الدراسة للتحقق من فاعليةخرائط المفاهيم في تنمية مهارات الإملاء لدى طلاب المرحلة المتوسطة ، واستخدم الباحث في الدراسة المنهج التجريبي حيث تم اختيار عينة من طلاب الصف الأول المتوسط  بالمدارس المتوسطة  بمحافظة بيشة بلغ قوامها (60) طالباً؛ تم توزيعهم بطريقة عشوائية إلى مجموعتين ، المجموعة التجريبية (تدرس باستخدام خرائط المفاهيم)، والمجموعة الضابطة(تدرس باستخدام الکتاب) وتم القياس باستخدام اختبار تحصيلي لقياس مهارات الإملاء ، حيث تم التحقق من صدقه وثباته، ومن ثمًّ تطبيقه قبلياً وبعدياً على المجموعتين، وباستخدام الأساليب الإحصائية المناسبة تم التوصل إلى مجموعة من النتائج کان من أبرزها: وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى ( ٠.٠٥ ) بين متوسط درجات التحصيل البعدي لتلاميذ المجموعة الضابطة وتلاميذ المجموعة التجريبية في اختبار التحصيل في مهارات الإملاء المتمثلة في ضبط الهمزة المتوسطة على ألف ، وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى ( ٠.٠٥ ) بين متوسط درجات التحصيل البعدي لتلاميذ المجموعة الضابطة وتلاميذ المجموعة التجريبية في اختبار التحصيل في مهارات الإملاء المتمثلة في ضبط الهمزة المتوسطة على واو ، وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى ( ٠.٠٥ ) بين متوسط درجات التحصيل البعدي لتلاميذ المجموعة الضابطة وتلاميذ المجموعة التجريبية للدرجة الکلية في اختبار التحصيل في مهارات الإملاء ، وفي ضوء هذه النتائج تم تقديم مجموعة من التوصيات أهمها: ضرورة الاهتمام بتدريس مقرر اللغة العربية بالمرحلة المتوسطة من خلال استخدام خرائط المفاهيم التى تيسر للمتعلمين اکتساب الخبرات التعليمية المقدمة لهم، والعمل على تحسين العملية التعليمية بصورة عامة، واللغة العربية  بصورة خاصة.
الکلمات المفتاحية: خرائط المفاهيم - مهارات الإملاء – المرحلة المتوسطة.
Abstract
Title: Effectiveness of concept maps in developing spelling skills among middle school students
         The study aimed at verifying the effectiveness of concept maps in developing spelling skills among middle school students, the researcher used the experimental method in which a sample of middle school students was selected in the middle schools in bisha governorate (60) students, they were randomized to two groups, the experimental group (taught using concept maps), the control group (taught using the book) it was measured using an achievement test to measure the spelling skills, where it was verified its validity and stability, and then applied before and after the two groups, and using the appropriate statistical methods have been reached a set of results was the most prominent: the existence of significant differences at the level of (0.05) between the average achievement of the students of the control group and the students of the experimental group in the achievement test in the spelling skills of the control of the average hamza on a thousand, there were statistically significant differences at (0.05) between the mean achievement scores of the control group and the experimental group in the achievement test in spelling skills the control of the middle hamza on the wow, there were statistically significant differences at (0.05) between the mean achievement scores of the control group and the experimental group for the total score in the achievement test in spelling skills, in light of these results, a number of recommendations have been presented. the most important of these recommendations is the need to pay attention to the teaching of arabic language course in the middle stage through the use of conceptual maps that facilitate the learners to acquire the educational experience provided to them and to improve the educational process in general and Arabic in particular.
Key words: Concept maps - spelling skills - Middle school

الكلمات الرئيسية