الاستقصاء التأملى القائم على بحوث العمل ودوره فى تنمية التحصيل والتفکير التأملى فى مادة العلوم لدى تلاميذ المرحلة الإبتدائية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدف البحث تحديد دور الاستقصاء التأملى القائم على بحوث العمل في تنمية التحصيل بمستويات (التذکر- الفهم – التطبيق)، وتنمية التفکير التأملى الذى يشمل المهارات الآتية (التأمل والملاحظة – الکشف عن المغالطات – الوصول إلى استنتاجات منطقية – إعطاء تفسيرات مقنعة – التوصل إلى حلول مقترحة). ولتحقيق ذلک تم استخدام المنهج التجريبى ذات التصميم شبه التجريبى، کما تم إعداد أدوات البحث المتمثلة في الاختبار التحصيلى، ومقياس التفکير التأملى وتطبيقها على عينة مکونة من (91) تلميذ وتلميذة من تلاميذ الصف الخامس الإبتدائى بمدرستين تابعتين لإدارة أجا التعليمية بمحافظة الدقهلية، حيث تم تقسيمهم إلى (47) تلميذ وتلميذة للمجموعة التجريبية، و(44) تلميذ وتلميذة للمجموعة الضابطة، وأسفرت النتائج عن وجود فرق ذات دلالة إحصائية لصالح المجموعة التجريبية فى کلٍ من التحصيل والتفکير التأملى يشير إلى دور الاستقصاء التأملى القائم على بحوث العمل في تنمية التحصيل والتفکير التأملى فى مادة العلوم لدى تلاميذ الخامس الإبتدائى.
 
Acion Research – based – Reflective Inquiry and its role in Developing Primary Stage pupils’ Achievement and Reflective thinking in science
Abstract:
The research aimed at determining the role of Action Research –based- Reflective Inquiry in developing both achievement at levels of (Knowledge – comprehension – application) and Reflective thinking with these skills: (Meditation and Observation - Mistakes detection – Access to conclusions - Giving convincing explanations- Develop proposed solutions). To achieve that, the experimental method with the quasi-experimental design was used, achievement test, and Scale of reflective thinking were prepared, these tools were applied on a sample of (91) students of the 5th grade primary pupils distributed into two schools of educational Aga district at Dakahlia governorate, however, (47) pupils for the experimental group and (44) pupils for the control group. The results showed that there is a statistically significant difference in favor of the experimental group in both academic achievement and reflective thinking. So, these results indicated the role of action research – based – reflective inquiry in developing achievement and reflective think

الكلمات الرئيسية