فاعلية برنامج مقترح قائم على المدخل التواصلي في تنمية مهارات الحوار لدى طلاب المرحلة المتوسطة

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدفت الدراسة الکشف على فاعلية برنامج مقترح قائم على المدخل التواصلي في تنمية مهارات الحوار لدى طلاب المرحلة المتوسطة.واستخدم الباحث المنهج التجريبي في تصميمه شبه التجريبي. وتکونت عينة الدراسة من ( 36 ) طالباً تم اختيارهم بطريقة عشوائية من إحدى المدارس التابعة لإدارة التعليم بالمخواة وتم تقسيمهم إلى مجموعتين متکافئتين إحداهما ضابطة والأخرى تجريبية, حيث درست المجموعة التجريبية وفقاً للبرنامج القائم على المدخل التواصلي بينما درست المجموعة الضابطة المنهج بالطريقة المعتادة, وبعد الانتهاء من التدريس تم تطبيق أدوات الدراسة والمتمثلة في  (مقياس الاتجاه نحو مهارات الحوار _ بطاقة ملاحظة مهارات الحوار ) على مجموعتي الدراسة وذلک للکشف عن فاعلية البرنامج القائم على المدخل التواصلي في تنمية مهارات الحوار لدى طلاب المرحلة المتوسطة. وقد توصلت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها: فاعلية البرنامج القائم على المدخل التواصلي في تنمية مهارات الحوار  لدى طلاب المتوسطة حيث تبين وجود فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى ( 0,05 ) بين متوسطات درجات طلاب المجموعة التجريبية ودرجات طلاب المجموعة الضابطة في مقياس الاتجاه نحو  مهارات الحوار لصالح طلاب المجموعة التجريبية .وکذلک وجود فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى  0,05) ) بين متوسطات درجات طلاب المجموعة التجريبية ودرجات المجموعة الضابطة في بطاقة ملاحظة مهارات الحوار لصالح طلاب المجموعة التجريبية .
Abstract
Study title: the effectivenss of a program that bassed on communication  portal to improve dialogue skills among studnts in the intermediate stag.
the goal of study to know how this program affects this skill in the intermediate stage.- study Approach: this study was followed design based on dividing into two egual groups.The first one is officer and the other is empiricict .The experimental groups were studied a cording to the program  that based on the communication fortal while the officer groups studied  the usual convenentional approach.After we have finished from teaching we application to both groups to know the affects.The study population: All students in the second grade are average in general education in the public schools in Al-makhwah governorate amd are between ( 12-13)Study sample : the study sample consisted of ( 36) randomly selected students from the princ sultan school of education department in Al-makhwah. They were divided into two experimental groups , ( 18 ) students and the other ( 18 ) students.Study tools: 1- dialogue skills scale. 2- notn card dialogue :Results: The results of the present study resulted in ascertaining the effectiveness of the proposed program based on the communicative approach in developing dialogue skills among middle school students, as follows:- There were statistically significant differences at ( 0.05 ) between the average scores of the experimental group and the students of the control group in the dialogue skills scale for the students of the experimental group.- The existence of statistical differences at the level of ( 0,05 ) between the average scores of the students of the experimental group and the control group scores in the note card dialogue skills for the students of the experimental group.

الكلمات الرئيسية