أَثَرُ الأنْشِطَةِ الإثْرَائيَّةِ لِـمُقَرَّرِ الثَّقَافَةِ الإسلاميّة بَيـْنَ الأصَالَةِ والـمُعَاصَرَةِ في الحِفَاظِ عَلَى الـهُـوِيَّة الإسلاميّة لَدَى طَالِبَاتِ البَکَالُورْيُوسْ بَجَامِعَةِ جُـدَّةَ

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

استهدف البحث الحالي التعرف على أثر الأنشطة الإثرائية لمقرر الثقافة الإسلاميّة بين الأصالة والمعاصرة في الحفاظ على الـهُـوِيَّة الإسلاميّة لدى طالبات البکالوريوس بجامعة جُـدَّة، واستخدمت الباحثة المنهج التجريبي ذا التصميم شبه التجريبي، وتکونت العينة من (52) طالبة، تمَّ تقسيمهنّ إلى مجموعتين: تجريبية تکونت من (26) طالبة، درست وَحْدَة الـهُـوِيَّة الإسلاميّة بإضافة الأنشطة، ومجموعة ضابطة تکونت من(26) طالبة درست بالطريقة المعتادة.
ولتحقيق هذا الهدف تم إعداد أنشطة إثرائية، ومقياس لرکائز الـهُـوِيَّة الإسلاميّة، وقد تمّ التحقُّق من صدق وثبات مواد البحث وأدواته، وقد کشفت النتائج  عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أفراد المجموعتين التجريبية (72.00) والضابطة (59.88) في التطبيق البَـعْـدِيّ لمقياس رکائز الـهُـوِيَّة الإسلاميّة ککل لمصلحة المجموعة التجريبية؛ حيث کانت قيمة مستوى الدلالة في اختبار (ت) تساوي (0.000) وهي قيمة دالّة عند مستوى (0.05)، مما يدل على وجود أثر الأنشطة الإثرائية في الحفاظ على الـهُـوِيَّة الإسلاميّة.
وقد أوصت الباحثةُ بالعديد من التوصيات؛ منها تفعيل الأنشطة الإثرائية في الجامعات بصفة دورية ومکثفة بحيث تحتوي هذه الأنشطة على المعلومات المعرفية عن الـهُـوِيَّة الإسلاميّة، والکشف عن مهددات الـهُـوِيَّة، وبيان کيفية الحفاظ على الـهُـوِيَّة الإسلاميّة في هذا الزمن.
Abstract  
The current research aimed to identify the impact of the enrichment activities of the Islamic culture course between originality and contemporary in preserving the Islamic identity of undergraduate students at the University of Jeddah, and the researcher used the experimental approach of semi-experimental design, and the sample consisted of (52) students, they were divided into two groups: experimental consisting of (26) Female students studied the Islamic Identity Unit by adding activities, and a control group consisted of (26) female students who studied in the usual way.
To achieve this goal, enrichment activities have been prepared, and a measure of the pillars of Islamic identity has been verified. The validity and reliability of research materials and tools have been verified. The results have revealed a statistically significant difference between the mean scores of the individuals of the two experimental groups (72.00) and control (59.88) in the post-implementation of the pillar scale The Islamic identity as a whole is in favor of the experimental group, where the value of the level of significance in the test (T) was equal to (0.000) which is a significant value at the level of (0.05), which indicates the existence of the impact of enrichment activities in maintaining the Islamic identity.
The researcher recommended several recommendations, including activating the enrichment activities in universities periodically and intensively so that these activities contain knowledge information about the Islamic identity, the detection of the threats of identity, and a description of how to maintain the Islamic identity at this time.

الكلمات الرئيسية