فعالية استراتيجيـــــــَّة مقترحة قائمة على نظرية المنتسوري في تنمية مهارة الثـــَّـــقافة المعلوماتية في مادة العلوم لدى تلميذات الصف الاول متوسط بالمملکة العربية السعودية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلفون

المستخلص

هدف هذا البحث إلى الکشف عن أثر استراتيجيه تعليمية قائمة على نظرية منتسوري في الثقافة المعلوماتية لطالبات الصف الأول متوسط علوم, تکون أفراد الدراسة من (30) طالبة، وزعوا على مجموعتين ضابطة وتجريبية، ولتحقيق أهداف البحث أعدَّت استراتيجية تعليميَّة، وأعد اختبار للثقافة المعلوماتية، وقد درست المجموعة التجريبية لمدة أسبوعين وفق الاستراتجيية المقترحة، ودرست المجموعة الضابطة المدَّة نفسها وفق الطريقة الاعتيادية وطبق اختبار الثقافة المعلوماتية على المجموعتين قبل التدريس وبعده، وبالنَّظر لما تمَّ التَّوصل إليه من نتائج يمکن استخلاص الآتي:

توجد فروق دالة إحصائيَّة بين درجات أفراد المجموعة التجريبية وبين درجات أفراد المجموعة الضابطة على مقياس الثَّقافة المعلوماتية بعد تطبيق البرنامج لصالح أفراد المجموعة التجريبية.
توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين درجات أطفال المجموعة التجريبية في القياسيين القبلي والبعدي على مقياس الثقافة المعلوماتية لصالح القياس البعدي.
لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياس البعدي والتتبعي على مقياس الثقافة المعلوماتية.

الکلمات الدَّالة: استراتيجية، نظرية منتسوري، مهارة، الثقافة المعلوماتية، طلبة الصف الأوَّل متوسط.
 
 
Abstract:
The aim of this research is to reveal the impact of an educational strategy based on the theory of Montessuri in the information culture of first-graders middle science, the study members of (30) students, distributed to two control and experimental groups, and to achieve the objectives of the research prepared an educational strategy, and prepared a test of culture Informatics, the experimental group was studied for two weeks according to the proposed strategy, and the control group studied the same duration according to the usual method and applied the information culture test to the two groups before and after teaching, and given the conclusions reached can be drawn the following:
• There are statistical lysing differences between the grades of the members of the experimental group and the grades of the members of the control group on the information culture scale after the application of the program for the benefit of the members of the experimental group < /p>
• There are statistically significant differences between the grades of the children of the experimental group in the tribal and dimension indexes on the information culture scale in favor of dimensional measurement.
• There are no statistically significant differences between the grades of the experimental group in dimensional and tracking measurement on the information culture scale.
Keywords: Strategy, Mantisuri Theory, Skill, Information Culture, Middle First Graders.
                                                    
 

الكلمات الرئيسية