فعالية استخدام الفصل المعکوس فى تنمية مهارات التفکير فى مادة العلوم لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدف البحث الحإلى إلى دراسة فعالية استخدام الفصل المعکوس فى تنمية مهارات التفکير فى مادة العلوم لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية، وتم استخدام المنهج التجريبى ذو التصميم شبه التجريبى، وقد أعد الباحث دليل المعلم وکراسة نشاط التلميذ وفقا لنموذج الفصل المعکوس لتدريس وحدتى "الاحتکاک والجهاز الدورى والجهاز الاخراجى" من مقرر العلوم للصف الخامس الابتدائى باستخدام الفصل المعکوس، کما أعد الباحث اختبار تحصيلى، واختبار مهارات التفکير، وتم تطبيق البحث فى الفصل الدراسى الثانى من العام 2018 /2019. وتکونت عينة البحث من (100) تلميذ وتلميذه، مقسمة إلى مجموعتين الأولى تجريبية وعددها(50) تلميذا وتلميذه من مدرسة الامام محمد متولى الشعراوى الابتدائية التابعة لإدارة غرب المنصورة محافظة الدقهلية ودرست وحدتى التجريب باستخدام الفصل المعکوس، والمجموعة الثانية ضابطة وعددها  (50) تلميذا وتلميذه من نفس المدرسة ودرست وحدتى التجريب بالطريقة التقليدية، وتم تطبيق اختبار مهارات التفکير على المجموعتين قبل وبعد التدريس، وتوصل البحث إلى:
وجود فرق ذو دلالة احصائية بين متوسطى درجات تلاميذ المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة فى التطبيق البعدى لاختبار مهارات التفکير لصالح المجموعة التجريبية.
The Effectiveness of using flipped classroom in developing Thinking Skills in Science for primary School Pupils
Abstract
The aim of the current research is to study the effectiveness of using flipped classroom  in developing  thinking skills in the science of primary school students, and the experimental method was used with semi-experimental design. The researcher prepared the teacher's guide and the student activity booklet to teach the " friction units and The circulatory system and the excretory system " Science for the fifth grade primary using flipped classroom, the researcher also prepared  achievement test , and a test of thinking skills, and applied research in the second semester of 2018 ̸2019.
The study sample consisted of 100 students, divided into two groups, the first being 50 students of fifth grade student from the Imam Muhammad Metwally Al Shaarawy Primary School in Department of West Mansoura Dakahlia province ,they studied the two units of experimentation using flipped classroom,and the second group was a control group of 50 students from the same school. They studied the two experimental units in the traditional way. The achievement test and the test of thinking skills were applied to both groups before and after teaching.
The current search reached several results:There are significant differences  between the average scores of students in the experimental group and the control group in the post application to test thinking skills for the experimental group.

الكلمات الرئيسية